Europese Commissie presenteert maatregelen goederenvervoer

546

Europese Commissie presenteert maatregelen goederenvervoerDe Europese Commissie (EC) heeft nieuwe regels voorgesteld voor de afmetingen en gewichten van vrachtauto’s en voor grensoverschrijdend vervoer met lzv’s tussen lidstaten.

De maatregelen voor maten en gewichten bieden meer mogelijkheden om voertuigen te optimaliseren op het gebied van brandstofverbruik en veiligheid. De verbeterde aerodynamica moet ook zorgen voor beter zicht in vrachtauto’s en een verbetering van de verkeersveiligheid. De Commissie verwacht met deze aanpassing de CO2-uitstoot en het aantal verkeersdoden door ongevallen met vrachtauto’s met 10 procent te verminderen. Hoewel TLN en EVO kanttekeningen plaatsen bij de doelstellingen, staan zij positief tegenover de voorstellen.

45-voets containers
Verder wil de Europese Commissie het vervoer van 45-voets containers vereenvoudigen. Deze worden gebruikt in het intermodaal vervoer. Om dit vervoer te stimuleren, wil de Commissie de voertuiglengtelimiet voor vervoer van dit soort containers vergroten met 15 centimeter en het maximumgewicht verhogen naar 44 ton. TLN en EVO vinden de voorgestelde lengtevermeerdering van 15 centimeter te weinig; in Nederland is dit namelijk 80 centimeter. Daarnaast betreuren de organisaties dat de gewichtsverhoging naar 44 ton alleen geldt voor vervoer van 45-voets containers. Vervoerders en verladers zien graag dat dit maximumgewicht in Europa geldt voor alle soorten vervoer.

Lzv’s
De nieuwe richtlijn biedt tot slot ook meer mogelijkheden voor het grensoverschrijdend vervoer met lzv’s. Op basis van de richtlijn is dit toegestaan tussen landen die voor nationaal vervoer ook al lzv’s op hun wegen toelaten. De bepaling geldt formeel nu ook al, maar wordt straks officieel geregeld. Vervoerders en verladers zijn opgelucht dat de jarenlange discussie hierdoor tot een positief einde komt.

Bron: EVO