Binnenvaart moet van Europa problemen zelf maar oplossen

678

De binnenvaart moet haar eigen problemen oplossen. Vanuit Brussel hoeft de sector geen enkele hulp te verwachten. Volgens Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) biedt de Commissie met Naiades II de binnenvaart een compleet ontbijt aan. ‘Maar daar zit geen half ei bij en vooral veel lege doppen.’

Van Dalen vreest dat het huidige Naiades II voorstel de binnenvaartbranche niet vooruit helpt. Dat zei hij vandaag tijdens een door hem aangevraagde/georganiseerde hoorzitting over Naiades II in de Transportcommissie van het Europees Parlement.

Europese Commissie: ‘Binnenvaart moet problemen zelf oplossen’Geen geld
‘De Europese Commissie wil dat Naiades II bijdraagt aan structurele lange termijnveranderingen in de binnenvaartsector, onder meer door de kwaliteit van de infrastructuur en de milieuprestaties te verbeteren’, zegt Van Dalen. ‘De Commissie wil hier echter geen euro voor vrijmaken. Er is alleen een potje van 35 miljoen euro beschikbaar, dat de sector zelf bij elkaar heeft gespaard. Daarmee kun je de binnenvaart niet veranderen, laat staan structureel.’

Extra geld
Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, wil dat de Europese Commissie daarom extra geld vrijmaakt om de binnenvaartsector te ondersteunen bij investeringen in schonere motoren en de sloop van oude schepen. ‘De Commissie wil de 35 miljoen euro gebruiken als garantstelling voor leningen van binnenvaartschippers zodat die kunnen investeren in duurzame motoren. Maar veel binnenvaartschippers zitten al tot hun nek in de schulden en kunnen helemaal geen nieuwe investeringen meer doen. De Commissie had het bedrag moeten vertienvoudigen: dan is een begin te maken met een sloop-programma om overtollige capaciteit uit de markt te halen. Vervolgens moet de markt dan zo worden geherstructureerd dat de steeds terugkerende onbalans in capaciteit versus ladingaanbod voorgoed wordt voorkomen.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter