Europees minimumloon: ‘TLN kan niet de kool en de geit sparen’

655

BRUSSEL – Een Europees minimumloon voor het wegtransport is op den duur onvermijdelijk. En in de tussentijd moeten volgens europarlementariër Agnes Jongerius de regels, die er zijn om werknemers te beschermen, worden gehandhaafd. ‘En dat bedrijven, die zich wel aan de regels houden, niet worden benadeeld.’

Agnes Jongerius eist ingrijpen Europa in Russisch TIR-conflictOok Transport en Logistiek Nederland vindt dat een Europees minimumloon een oplossing zou kunnen bieden. Maar volgens Jongerius kan TLN niet de kool en de geit sparen. ‘Omdat dat politiek niet haalbaar is, vindt TLN dat we moeten accepteren dat er op loonkosten geconcurreerd wordt. In andere woorden: laten we het vooral zo houden als het is. Dit ten koste van chauffeurs waar massaal misbruik van wordt gemaakt. En ten koste van bedrijven die zich wel netjes aan de regels houden. Maar we zullen met z’n allen moeten komen tot duurzame oplossingen.’

Hongerloontje

Vrachtwagenchauffeurs voor een hongerloontje de weg opsturen kan straks volgens Jongerius in Duitsland niet meer. ‘Voor ieder uur dat ze in Duitsland op de weg doorbrengen moeten ze het Duitse minimumloon van € 8,50 krijgen. Ook als ze alleen maar op doortocht zijn. Dat is de strekking van een Duitse wet, waarover woensdag in het Europees Parlement werd gedebatteerd. Het kan het begin van het einde zijn van de dubieuze praktijken in de transportsector om in de EU via allerlei constructies chauffeurs tegen de laagst mogelijke lonen te laten rijden. Op dit moment wordt door de Europese Commissie bekeken of deze wetgeving mogelijk is. Als de Duitse wet eenmaal van kracht is, kan dit een kettingreactie ten gevolg hebben. Ook andere landen, zoals Zweden en Frankrijk, hebben er wel oren naar.’

Houtje bijten

In Nederland gaat minister Asscher kijken naar de mogelijkheden in Nederland. ‘Dit is een goede zaak, omdat het zal leiden tot eerlijke tarieven in het wegtransport, waardoor Oost-Europese chauffeurs niet meer op een houtje hoeven te bijten. En met eerlijk speelveld kunnen ook onze chauffeurs weer aan de bak. Want we moeten in de Europese Unie meer oog krijgen voor de sociale kosten van het vrije verkeer van werknemers en diensten. Aan de ene kant is het een belangrijke pijler van de Europese samenwerking, maar aan de andere kant stroomt het water nu nog te vaak naar het laagste punt. Het is de taak van de Europese Unie de levenstandaard van ál haar inwoners te verhogen.’ (Bron: Agnes Jongerius)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief