Europa wil meer concurrentie op het spoor en minder subsidie

594

Europa wil meer concurrentie op het spoor. Want hoewel het spoorvervoer groeit, blijven de efficiency en kwaliteit van de dienstverlening achter. Vrije concurrentie en de aanbesteding van contracten zouden volgens een verslag van de Europese Commissie een gunstig effect hebben.

De Europese spoorwegen krijgen jaarlijks 36 miljard euro. Het goederenvervoer per spoor gaat vooruit en bestaat tegenwoordig bijna voor de helft uit internationaal vervoer. De nieuwe spelers in het goederenvervoer bezitten inmiddels een marktaandeel van 21 procent. Toch groeit het Europa wil meer concurrentie op het spoor en minder subsidiegoederenvervoer per spoor minder snel dan de andere vervoerswijzen en in havens als Rotterdam en Antwerpen laat het spoor volgens het rapport nog kansen liggen.

Ingrijpende maatregelen

Volgens vice-voorzitter Siim Kallas van de Europese Commissie en Europees Commissaris voor vervoer bezit het spoor als groene en duurzame vervoerswijze sterke troeven. ‘Maar om de Europese spoorwegen de 21ste eeuw binnen te loodsen voorziet het vierde spoorwegpakket in ingrijpende maatregelen: de procedure voor de homologatie van voertuigen stroomlijnen, de investeringen in infrastructuur aanzwengelen, onderzoek en innovatie op het gebied van spoorvervoer stimuleren, maar ook het binnenlands spoorvervoer openstellen voor concurrentie en de aanbesteding van openbaredienstcontracten veralgemenen.’

Lagere prijzen

Uit het verslag blijkt dat vrije concurrentie tussen spoorwegondernemingen tot lagere prijzen en een betere dienstverlening leidt. Het rapport baseert zich hierbij op de prijzen bij de hogesnelheidslijnen waar concurrentie bestaat. ‘De prijzen voor een traject Rome-Milaan, waar de FS en NTV met elkaar concurreren, liggen tussen 25 % en 40 % lager dan voor het traject Madrid-Barcelona, waar nog geen concurrentie bestaat. De frequentie op het Italiaanse traject ligt dubbel zo hoog. Dit duidt op een positieve correlatie tussen frequentie en concurrentie, die op dit moment vooral bestaat op hogesnelheidslijnen en IC-treinen over lange afstand.’ (Bron: Europese Commissie)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief