Europa wil een 48-urige werkweek voor de binnenvaart

739

Het maximaal aantal uren dat een werknemer in de binnenvaart wekelijks mag werken, wordt als het aan de Europese Commissie ligt 48 uur. Dat mag ook het gemiddelde zijn over de laatste twaalf maanden. Dat schrijft de Commissie in een richtlijn.

Europa onderzoekt mogelijke prijsafspraken containerrederijenHet totaal aantal uren dat werknemers in de binnenvaart in de nacht moeten werken, mag de 42 uur niet overschrijden. Verder hebben de werknemers minimaal recht op vier weken betaald verlof en moet de werkgever een jaarlijkse medische keuring vergoeden.

Rust

Werknemers in de binnenvaart moet iedere dag minstens tien uur rust krijgen. Daarvan moet minimaal zes uur aaneengesloten zijn. De werknemer in de binnenvaart moet iedere week minimaal 84 uur rust hebben.

Het voorstel van de Commissie voor de maximale arbeidstijden geldt voor alle passagiers- en vrachtschepen die de Europese vaarwegen bevaren. De Commissie wil met de regels voor de 31.000 werknemers in de binnenvaart, zorgen voor een eerlijkere concurrentie voor de 9.645 bedrijven in de binnenvaart.

Europees regelen

Volgens de Commissie profiteren de werknemers in de binnenvaart straks van één regeling die geldt op alle Europese vaarwegen. ‘Werknemers in de binnenvaart hebben vaak te maken met onregelmatige werktijden. Ze werken vaak veel uren in een kort tijdsbestek en wonen vaak op het werk. Dat is anders dan het werk aan de wal. Omdat 75 procent van de transport over de binnenwateren grensoverschrijdend is, is het goed als er een Europese regeling komt voor de maximale arbeidsduur.’ (Bron: Europese Commissie)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief