Europa tikt Frankrijk op vingers voor boetes cabinerust chauffeurs

425

De Europese Commissie heeft grote vraagtekens of de nieuwe Franse boetes voor vrachtwagenchauffeurs die hun weekendrust doorbrengen in hun cabine, in overeenstemming zijn met Europese wetgeving. Dat blijkt uit antwoorden van Transportcommissarsis Kallas op vragen van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP), lid van de Transportcommissie van het Europees Parlement.

‘Half juli besloot Frankrijk dat vrachtwagenchauffeurs hun normale weekendrust niet meer mogen doorbrengen in hun cabine, op straffe van maximaal 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf’, vertelt Van Dalen. ‘In reactie op mijn vragen proef je dat de Commissie van Peter van Dalenmening is dat vrachtwagenchauffeurs hun weekendrust wél mogen doorbrengen in hun cabine én dat de Commissie de boetes buiten proporties vindt. Frankrijk zal de nieuwe boetes, in overleg met de Commissie, moeten aanpassen. Anders kan de Commissie een juridische procedure tegen Frankrijk starten bij het Hof van Justitie van de EU.’

Blij

Van Dalen is blij dat het voor de Nederlandse internationaal-transportsector nu duidelijk is dat een chauffeur zijn normale wekelijkse rusttijd wel degelijk in de cabine door mag brengen. ‘Als een voertuig over geschikte slaapfaciliteiten beschikt en stilstaat, mag een chauffeur daar zijn normale weekendrust doorbrengen. Voorwaarde is wel dat de chauffeur de vrijheid heeft om zijn rust ook ergens anders door te brengen.’

Die voorwaarde vindt Van Dalen erg belangrijk: ‘Je ziet in de transportsector steeds vaker chauffeurs, uit met name Oost-Europa, die van hun opdrachtgevers maandenlang hun rust moeten genieten in hun cabine. Echte vrijheid om tijdens de normale weekendrust hun cabine te verlaten, hebben ze niet. Dat leidt tot mensonterende toestanden op parkeerplaatsen langs de grote Europese snelwegen. Het is goed dat de Europese Commissie lidstaten wel de ruimte biedt deze wantoestanden een halt toe te roepen.’

Rij- en rusttijden

Ook verwacht Van Dalen veel van de evaluatie van de handhaving van de sociale wetgeving in het wegvervoer, die de Commissie tevens aankondigt in de antwoorden. Van Dalen hoopt dat de tekortkomingen in de handhaving van de rij- en rusttijdenregelgeving en de cabotageregelgeving, die ongetwijfeld aan het licht komen, ertoe leiden dat de Commissie en de lidstaten samen hard gaan werken aan betere wetgeving voor en handhaving van het wegvervoer. (Bron: Peter van Dalen)

Lees ook:
‘Boete van 30.000 euro voor rusten in truck is onacceptabel’
TLN: ‘30.000 euro boete voor rust in cabine buiten proporties’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief