Europa keurt P3-Alliantie goed

704

De Europese Commissie heeft de samenwerking van de rederijen CMA CGM, Maersk Line en MSC in de P3-Alliantie goedgekeurd. De Commissie blijft de alliantie wel volgen om te kijken of ze blijft voldoen aan Europese wetgeving.

De rederijen van de alliantie zijn tevreden met de beslissing van de Europese Commissie. ‘Wij gaan nu verder met het overleg met de mededingings- en maritieme autoriteiten van China en Zuid-Korea.

P3-Alliantie

Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC ) en CMA CGM sloten vorig jaar juni een principe akkoord voor samenwerking op de diensten van Oost naar West, het zogenaamde P3 netwerk. Doel is het verhogen en optimaliseren van de dienst en de service. Het P3-netwerk krijgt met 225 schepen een capaciteit van 2,6 miljoen teu. DP World viert uitbreiding Jebel Ali met komst MSC La SpeziaMaersk levert met 1,1 miljoen teu 42% van de capaciteit, inclusief de nieuwe Triple-E schepen. MSC levert 0,9 miljoen teu, dat is zo’n 34%, CMA CGM met 0,6 miljoen teu zo’n 24%.

Amerika keurt goed

In maart van dit jaar keurde de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) de samenwerking van de containerrederijen in Maersk, CMA CGM en MSC in de P3-Alliantie goed. De FMC zag na onderzoek vooralsnog geen grote nadelige gevolgen voor de containervaart. Volgens de FMC veroorzaakt de samenwerking van de containerrederijen niet voor verminderde concurrentie, een mogelijke verhoging van de transportkosten voor verladers of een mindere service. Ook de FMC blijft de Alliantie in de gaten houden.

Onverstandig

Verladersorgansiatie EVO vond de goedkeuring van de FMC te vroeg en onverstandig. ‘Maersk Line, MSC en CMA CGM kondigden vorig jaar aan samen te willen werken op alle oost-westroutes, dus tussen Azië en Europa, Azië en het Amerikaanse continent en op trans-Atlantische routes. Op de trans-Atlantische verbindingen krijgt deze zogenoemde P3-alliantie een marktaandeel van 44 procent. EVO vindt de beslissing in dit stadium onverstandig en zegt meer inzicht te willen in de gevolgen van de samenwerking voor de keuzevrijheid van bedrijven die hun goederen overzee laten vervoeren.’

Later

Vanwege de nog te krijgen goedkeuringen verwachten CMA CGM, Maersk Line en MSC in de herfst van dit jaar te kunnen beginnen met de samenwerking in de P3-Alliantie. In eerste instantie zouden de rederijen al in het tweede kwartaal van dit jaar met de samenwerking beginnen.

Lees ook:
P3-Alliantie later van start
Amerikanen keuren P3-Alliantie goed, maar stellen wel eisen
EVO vindt goedkeuring VS van P3-alliantie ‘onverstandig’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief