Europa: ‘Binnenvaart moet betalen voor gebruik vaarwegen’

879

Ook voor de binnenvaart gaat in de toekomst gelden dat de gebruikers van de infrastructuur moeten gaan betalen voor gebruik van de vaarwegen. Dat heeft Dimitrios Theologitis afdelingshoofd maritiem transport en havens van de Europese Commissie vandaag gezegd in een discussiebijeenkomst in het Europees Parlement over de Europese binnenvaart en het ChristenUnie: ‘Mansveld naïef, meer prioriteit voor Betuweroute’nieuwe programma Naiades (2014-2020)

De bijeenkomst werd gehouden op initiatief van Peter van Dalen (ChristenUnie), vice-voorzitter van de transportcommissie van het EP. Hij merkte op dat spoedige invoering van een heffing voor gebruik van de infrastructuur de doodsteek betekent voor de binnenvaart. ‘Die heeft het nu al zeer moeilijk.’

Ook groener
Theologitis lichtte het nieuwe pakket voorstellen, gepresenteerd onder de naam Naiades 2, toe. Het is een alomvattend pakket dat betrekking heeft op infrastructuur, marktordening, opleiding, en innovatie in de binnenvaart. Voor de financiering van onderdelen van Naiades 2 kan gebruik worden gemaakt van de 8,3 miljard die gereserveerd zijn voor transport in het EU programma Horizon 2020. De bijdrage van de EU voor aanpassing en verbetering van vaarwegen kan oplopen tot 40% van de totale kosten.
Europa: ‘Binnenvaart moet betalen voor gebruik vaarwegen’Cruciaal noemde hij ook de verbetering van de milieu-prestaties van de binnenvaart. De uitstoot van motoren moet minder, en vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof lijkt een aantrekkelijk alternatief.

Kritisch
Karin de Schepper van Inland Navigation Europe (INE) was kritisch over de milieu-eisen voor de binnenvaart. ‘Je krijgt geen gelijk speelveld als Europa geen duidelijke eisen stelt voor motoren en hun uitstoot’, zo stelde zij. Ook stelde ze vraagtekens bij de EU-financiering van Naiades 2.

Martin van Dijk (Koninklijke Schuttevaer International) wees op de hindernissen bij herstel en reparatie van infrastructuur en sluizen. ‘Reparaties van sluizen duren regelmatig langer, en overal staan de budgetten onder druk.’ Hij bepleitte ook, de Donau-autoriteiten nauw te betrekken bij de nieuwe EU-voorstellen. ‘Vooral de afhandeling door de douane aldaar moet en kan beter’, aldus Van Dijk.

Goede impuls
Peter van Dalen concludeerde dat het nieuwe programma Naiades 2 een goede impuls is voor de binnenvaart. ‘Maar er moeten ook diverse zaken beter. Met name de financiering van het programma is nog onduidelijk. En om een gelijk speelveld te maken van alle scheepvaartondernemingen in Europa zijn duidelijke eisen voor milieu-uitstoot van motoren nodig. Zou men over willen schakelen op alternatieve brandstoffen zoals LNG, dan moet dat ook aantrekkelijk zijn.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter