Euronav wil vijf schepen van Overseas Shipholding Group

376

De Belgische tankrederij Euronav wil vijf schepen kopen van het in problemen verkerende Amerikaanse scheepvaartbedrijf Overseas Shipholding Group (OSG). De drie VLCC’s en twee aframaxen moeten 255 miljoen dollar opbrengen.

Euronav heeft samen met Blackstone’s GSO Capital Partners een bod gedaan op de schepen. ‘Indien deze joint venture de succesvolle bieder zou zijn voor de activa in het verkoopproces onder het gerechtelijk Euronav wil vijf schepen van Overseas Shipholding Group kopenakkoord, dat wordt georganiseerd als een veiling onder Chapter 11, zal de joint venture de schepen aan Euronav verkopen kort na de levering door de verkopers. Indien de verkoop van de schepen aan Euronav wordt voltrokken, zullen vennootschappen verbonden met GSO, als deel van de aankoopprijs te betalen door Euronav aan de joint venture, zowel obligaties als nieuw kapitaal uitgegeven door Euronav ontvangen.’

Maersk tankers
In januari maakte Euronav bekend voor 980 miljoen dollar vijftien Very Large Crude Carriers (VLCC) van Maersk Tankers Singapore Pte Ltd. over te nemen. Deze schepen hebben een gemiddelde leeftijd van vier jaar. De tankervloot van Euronav bestaat nu nog uit één ULCC, elf VLCCs en 23 Suezmax schepen. De schepen worden geleverd tussen eind januari en juni, met uitzondering van één schip dat momenteel onder tijdbevrachting is en wordt geleverd tegen het einde van het jaar. De schepen worden uitgebaat binnen de Tankers International VLCC Pool waarvan Euronav medeoprichter is.

Beter vooruitzichten
Volgens Euronav verbeteren de vooruitzichten voor de markt van grotere olietankers de laatste maanden aanzienlijk. ‘Dat wat wijst op een heropleving van de vraag en betere korte termijn vooruitzichten.’ (Bron: Euronav)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter