ERS Railways wint prijs voor ‘één locomotief-vier landen project’

666

ROTTERDAM – BLS Cargo AG  en ERS Railways hebben met het zogenoemde ‘Eén locomotief- vier landen’ project de Swiss Logistics Award 2014 gewonnen. De 19e prijsuitreiking vond plaats in Bern. ERS Railways is trots op dit succes en feliciteert het winnende team uit Zwitserland.

ERS Railways wint prijs voor ‘één locomotief- vier landen project’Het belangrijkste element om deze prijs toe te kennen aan BLS Cargo AG, is het rendement dat behaald is met het verminderen van het aantal locomotieven. In het ‘Eén locomotief- vier landen’ concept, wordt gebruik gemaakt van multisysteem locomotieven van Bombardier. Deze locomotieven kunnen worden ingezet in de vier landen die worden aangedaan gedurende het transport van Rotterdam naar Italië. Het gebruik van één locomotief heeft als groot voordeel, dat er op de grensovergangen geen locomotief wissel hoeft plaats te vinden, met als gevolg een snellere transittijd.

Rhine-Alphine corridor

ERS Railways is volgens eigen zeggen een van de koplopers in de ontwikkeling van innovatieve intermodale transport oplossingen op belangrijke Europese corridors. ‘Sinds december 2013, biedt ERS Railways de railconnectie Rotterdam – Melzo (ten oosten van Milaan) aan via het nieuw ‘één locomotief’ concept. Deze dienst heeft dagelijkse vertrekken vanaf Rail Service Center in Rotterdam naar de Sogemar Terminal in Melzo via de Rhine-Alphine Corridor. Dit is een belangrijke route binnen het TEN-T netwerk. Deze route heeft een van het hoogste transportfrequenties binnen Europa. Mede hierdoor heeft deze corridor de aandacht getrokken van de lidstaten. Het doel is om het transport over de weg terug te dringen en deze om te zetten naar een meer duurzame vorm van transport.’

Binnen 21 uur

‘Door middel van non-stop rijdende locomotieven, kunnen onze shuttles een afstand van 1.200 km afleggen binnen 21 uur’, legt managing director Frank Schuhholz van ERS Railways uit. ‘Deze korte transittijd wordt mede mogelijk gemaakt door het gebruik van een multisysteem locomotief waardoor langdurig oponthoud bij de grens voorkomen wordt. In plaats van het uitwisselen van locomotieven aan de landsgrenzen, starten de machinisten hun dienst aan de grens bij de hand-over punten.  Deze manier van gebruik van modern materieel kan worden beschouwd als een hele prestatie, gezien de omstandigheden en wettelijke vereisten waaraan de locomotieven moeten voldoen, om in alle landen deel uit te maken van deze corridor.’

Verschillend

Om de uitdagingen van een dergelijke goed doordacht systeem te illustreren, is het volgens Schuhholz belangrijk om te weten dat alle vier de landen waarin de shuttle rijdt, verschillende elektrische evenals treinbeveiligingssystemen hebben. ‘Door het overwinnen van deze technische hindernissen, bieden wij een intermodale transport oplossing, die aansluit op de wensen van onze klanten. Gezien het feit dat er bepaalde beperkingen opgelegd worden ten aanzien van de beschikbaarheid van dergelijk type locomotieven op de markt, zijn we nu in een positie om deze corridor op te schalen binnen een relatief korte periode omdat er maar een beperkt aantal extra middelen voor nodig zijn.’ (Bron: ERS)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief