‘Elbe moet betrouwbaarder’

556

De binnenvaart op de Elbe heeft de laatste dagen te kampen met laag water. Dat heeft voor de verladers zulke grote gevolgen wat betreft kosten en transportzekerheid dat ze willen dat de Duitse overheid meer gaat investeren in de Elbe als transportader.  

Om vol af te kunnen laden is volgens het havenbedrijf Hamburg een vaargeuldiepte van twee meter nodig, deze is nu 1,25 meter; zo’n veertig centimeter minder dan normaal voor de tijd van het jaar. Vorig jaar rondom deze tijd stond het water op de Elbe nog historisch hoog. Nu leidt het lage water volgens de haven Verladers willen dat Duitse overheid meer investeert in Elbevan Hamburg tot zodanige beperkingen dat verladers hoge kosten moeten maken of moeten uitwijken naar andere modaliteiten. En dat kan niet met alle lading.

Investeren

Hoewel de wisselende waterstanden op de Elbe geen nieuw fenomeen zijn, wil Stefan Kunze van Elbe Allianz e.V van de Duitse overheid meer aandacht voor de problemen met de waterstanden op de Elbe. ‘Bij het Bundesministeriums für Verkehr und digitale Infrastruktur (BMVI) staat de Elbe nog steeds niet hoog op de agenda. En hoewel de vaarweg voor Europa van groot belang is in het TEN-T Netwerk, betekent dat er niet veel in wordt geïnvesteerd. Dat is jammer, want we zien dat steeds meer schippers stoppen met varen op de Elbe.’

Binnenvaart belangrijk

Voor bedrijfsleider Heiko Loroff van de Sächsischen Binnenhäfen Oberelbe GmbH is het belangrijk dat het vervoer over water goed is te plannen. ‘De binnenvaart is de basis voor veel transportconcepten. Vaak is er geen alternatief voor de binnenvaart. Bij onze trimodale containerterminal Riesa zien wij de overslag van goederen per trein en binnenvaart hard groeien. Het spoor kan die groei echter allen niet aan. Daar hebben we ook de binnenvaart voor nodig.’ (Bron: Haven Hamburg)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief