Eigen rijders willen met 45.000 man naar Malieveld

471

De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) wil actie gaan voeren op het Malieveld in Den Haag. Voorzitter Klaas de Waardt wil zo’n 45.000 man bij elkaar krijgen. Ongeveer hetzelfde aantal als normaal naar de Bedrijfsauto RAI gaat. Dat schrijft hij in een column op de site van de VERN.

Volgens De Waard helpt praten met de overheid niet veel meer. ‘Plechtige beloftes van de Tweede Kamer en de ministers en dat dat was het dan. We moeten het nu gaan afdwingen, via een krachtige protestactie op het Malieveld in Den Haag. Wegen blokkeren is geen optie, want zij die vooraan staan vernworden keihard aangepakt en zijn gelijk failliet vanwege de claims. Een drama voor een gezin, daar wil ik geen verantwoordelijkheid voor. Laten wij met zijn allen gaan, zoals wij ook met 45.000 man naar de Bedrijfsauto Rai gaan. Dan heb je alle pers en de politici verdringen zich om te mogen spreken op het Malieveld. Wij gaan dit organiseren bij genoeg aanmelding in samenwerking met de Stichting Chauffeurstoekomst, want werkgevers en werknemers moeten de handen ineen slaan.’

Filippijnen
Afgelopen weken is er veel onrust ontstaan over het bericht dat er 100 Filippijnen via een Lets transportbedrijf rond reden in Europa. ‘Ik vond het geweldig dat er duizenden eindelijk wakker werden en hebben gereageerd’, schrijft De Waardt. ‘Ook de pers heeft hier veel aandacht aan gegeven. Mark Vos deed de spreekwoordelijk druppel de emmer laten overlopen. Er is op dit moment nog geen enkel transportbedrijf in Nederland dat werkt met Filippijnse chauffeurs. Maar in de binnenvaart was dit wel het geval. Zij moesten 9 maanden, 7 dagen per week werken en gingen dan 3 maanden naar huis. Dit mag absoluut niet van de arbeidsinspectie. Na veel klachten, ook van de VERN, heeft men eindelijk ingegrepen. Twee uitzendbureaus zijn gesloten in Werkendam en de waterpolitie heeft deze mensen van boord gehaald en op het vliegtuig naar huis gezet. Er was veel druk voor nodig om de overheid eindelijk te laten ingrijpen.’

Cabotage
Het cabotageverhaal is volgens De Waardt helemaal een giller van de bovenste plank. ‘Wij zijn verplicht om de  cabotagerichtlijn vanaf 14 mei 2010 in te voeren in onze wetgeving. Men had daar twee jaar de tijd voor, dus vanaf 2008. Tot op vandaag is deze wet niet ingevoerd, in de rest van Europa wel, onvoorstelbaar. In oktober 2011 heeft VERN hier al aandacht voor gevraagd. Het ministerie was verbijsterd en dat was het dan. Heel Europa weet dat Nederland niet controleert op cabotage, om de doodeenvoudige reden dat wij het niet kunnen. Alle andere richtlijnen van de EU voeren wij wel gelijk in. Het verbaast mij dat wij nog niet volledig overgenomen zijn door het buitenland met goedkope chauffeurs. Service en kwaliteit schijnt toch mee te doen. VERN pleit al zes jaar voor een strengere controle, maar wij waren een roepende in de woestijn. Ook de chauffeurs en de transportondernemers reageren bijna niet, net of het hen niet raakt, maar er lijkt nu een omslag te komen.’

Brussel
VERN heeft de afgelopen tijd veel contact gehad met Denemarken, Zweden, Noorwegen, Duitsland, België en Italië. ‘Ook in deze landen is de problematiek hetzelfde als bij ons. Zij zijn het ook helemaal zat en willen actie in samenwerking met de rest van Europa. Op 14 mei organiseert de European Transport Federation een protestactie in Brussel. Onze gesprekspartners in Europa geven aan dat zij mee gaan doen. Laten wij hopen dat er dan een massale opkomst is uit alle landen. Laat Nederland geen volledige vrijstaat worden binnen Europa en ga mee naar het Malieveld.’

Aanmelden voor de actie op het Malieveld kan op de website van de VERN.