Effect tolvrije Liefkenshoektunnel op Kennedytunnel is zeer klein

630

Het afschaffen van de tol op de Liefkenshoektunnel (LHT) zorgt voor een toename van het verkeer dat deze tunnel gebruikt. De gevolgen voor de Kennedytunnel zijn echter zeer klein.

Effect tolvrije Liefkenshoektunnel op Kennedytunnel is zeer kleinTijdens de spitsuren stijgt de belasting van de LHT met ongeveer 400 vrachtwagens per uur in de ochtendspits, in de in de eerste uren van de namiddag met 600 vrachtwagens per uur en in de avondspits met 200 tot 300 vrachtwagens per uur. Tijdens de ochtendspits is ongeveer een derde van de stijging van het vrachtverkeer in de LHT afkomstig van de Westerscheldetunnel, waar de belasting afneemt. Dit effect is er ook tijdens de overige uren, maar iets minder uitgesproken.

Het verschil in verkeersbelasting voor de Kennedytunnel is zeer klein. Er is wel een afname van het vrachtverkeer in de Kennedytunnel (ongeveer 100 à 200 vr/u in beide richtingen), maar de vrijgekomen capaciteit wordt grotendeels ingenomen door personenwagens, waardoor de totale afname slechts enkele procenten bedraagt. Dit is te verklaren door de aard van het personenverkeer op de R1, waarvan een groot deel zijn herkomst en bestemming vindt in het gebied rond de R1 en waarvoor de omweg via de LHT te groot is. (Bron: Verkeerscentrum Vlaanderen)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter