Eerste zelfrijdende trein eind dit jaar over de Betuweroute

593

DEN HAAG De eerder aangekondigde proef met automatisch rijdende treinen op de Betuweroute staat voor eind 2018 gepland. Hiervoor hebben ProRail, Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) een contract ondertekend.

De test met Automated Train Operation (ATO) begint eind dit jaar op de Rotterdamse Havenspoorlijn en gaat via het A15-tracé naar het Container Uitwissel Punt (CUP) bij Valburg. Over dit traject van honderd kilometer over de Betuweroute wordt de GoA-niveau twee test beproefd.

Het systeem kent vier niveaus van automatiseren, de Grades of Automation (GoA), waarbij verschillende handelingen van een machinist worden overgenomen. Zo wordt de machinist bijvoorbeeld bij niveau twee ondersteund met een soort slimme cruise control. Bij niveau vier hoeft er zelfs geen machinist meer in de trein aanwezig te zijn.

Meer capaciteit, minder energie
Geautomatiseerd rijden heeft verschillende voordelen. Zo kunnen treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daarnaast daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te hoeven voeren.

Drie handtekeningen
CEO Pier Eringa en COO John Voppen ondertekenden het contract donderdag 18 januari 2018 namens ProRail. Namens Alstom ondertekende Gian-Luca Erbacci, de senior vice-president van Alstom Europa. Rond de ondertekening werd ATO gedemonstreerd in een simulator. CFO Ronald Volder heeft namens RRF het contract maandag ondertekend. In verband met de storm kon RRF 18 januari niet in Utrecht aanwezig zijn.