Eerste vrachtschip met Flettner rotoren in ontwikkeling

1282

HOOFDDORP Familiebedrijf Switijnk gaat samen met C-Job Naval Architects een drogelading vrachtschip van ongeveer 8000 ton deadweight ontwikkelen voorzien van rotorsails. Eerder onwtikkelde C-Job al in kader van het Europese Interreg project SAIL de Flettner Freighter van 4500 dwt.

Met de Flettner rotoren wil Switijnk voorop lopen in de volgende fase binnen de transportindustrie. Flettner rotoren ofwel rotorsails vormen in combinatie met een hiertoe ontworpen scheepsromp een duurzaam concept waarbij de energiekosten en uitstoot van broeikasgassen worden gereduceerd. Deze vorm van ‘Hybrid Wind Assisted Shipping’ bestaat uit verticaal draaiende cilinders die zijwind omzetten in voorwaartse stuwkracht door middel van het Magnus effect.

LNG
Hoewel het nieuwe ontwerp haar basis vindt in de FF4500 krijgt het nieuwe ontwerp van de FF8000 niet alleen meer deadweight, maar zijn er veel andere aanpassingen gedaan. Zo wordt in tegenstelling tot de FF4500, bij de FF8000 gekeken naar alternatieve brandstoffen. Want ondanks de lage olieprijs vindt directeur Stefan Switijnk het belangrijk om vooruit te denken en innovatief te zijn. Hij wil met zijn bedrijf de wereld op een nette manier achterlaten voor de volgende generatie. ‘Duurzame ontwikkeling maakt deel uit van onze toekomstbestendige filosofie als familiebedrijf. ‘Hoewel nog steeds fossiel, zou LNG een schakel in de huidige energietransitie naar meer duurzame energiebronnen kunnen zijn, maar alternatieven zoals biofuels worden ook bekeken’.

Duurzaam
Het is de eerste keer in de commerciële verladersmarkt dat moderne rotorsails in combinatie met een door C-Job geoptimaliseerde romp én alternatieve brandstoffen worden toegepast. Het ontwerp is hiermee als zeer duurzaam te kwalificeren. Switijnk richt zijn pijlen op het vinden van partners om dit innovatieve schip te ontwikkelen en financieren. Het bedrijf heeft momenteel twee schepen in de vaart.
Het Finse bedrijf Norsepower die de rotorsails vermarkt, is tevens betrokken bij de eerste stappen van het innovatieve schip. Op basis van positieve testresultaten met de car carrier ms Estraden is een nauwkeurige inschatting gedaan voor de FF8000 en haar vaarprofiel.

3D ontwerp
C-Job Naval Architects is bekend van andere innovatieve schepen als de CNG-electrische veerboot Texelstroom en de voor LNG ontworpen TSHD Bonny River voor DEME. De architecten leggen momenteel de laatste hand aan het ontwerp van de FF8000. ‘Wij merken vaak dat een ontwerp pas echt gaat leven middels een 3D ontwerp, welke wij doorgaans altijd maken in de Concept Design fase’, vertelt Jelle Grijpstra, business manager bij C-Job. ‘Op die manier krijgen ook niet technische mensen een beeld bij een nog te bouwen schip. Dit verhoogt in grote mate de betrokkenheid en maakt een ontwerp overtuigend.’

Lees ook: C-Job ontwikkelt nieuw type schip met Flettner-rotors