Eerste treinen in september op Rail Terminal Chemelot

776

De eerste containertreinen kunnen in september laden en lossen op de nieuwe Rail Terminal Chemelot (RTC). Op het terrein van het voormalige DSM-complex in Geleen begon de Oostenrijkse terminalbouwer Kunz in april met de bouw van de portaalkraan.

Eerste treinen in september op Rail Terminal ChemelotInitiatiefnemer van de nieuwe spoorterminal is een joint venture van Meulenberg Transport, Ewals Intermodal en Haven Antwerpen. Zij hopen met de nieuwe terminal containers sneller te kunnen laden en lossen. Nu worden de containertreinen vanuit Rotterdam nog gelost en geladen op de Container Terminal Stein (CTS). Omdat het spoor daar maar 400 meter lang is, moeten langere treinen geknipt worden. Ook heeft geen portaalkraan voor het spoor, maar alleen een reachstacker.

Tweede kraan
RTC krijgt drie opstelsporen van 750 meter. De totale capaciteit van de terminal met een portaalkraan is 50.000 teu per jaar. Ingeval van een verhoogd werkaanbod kan een tweede kraan de capaciteit nog eens vergroten. De huidige spoorcapaciteit bij CTS bedraagt maximaal 20.000 eenheden.
SABIC en DSM hebben reeds toegezegd gebruik te maken van de nieuwe spoorterminal

15,5 miljoen
Met de investering van de nieuwe terminal is een bedrag van 15,5 miljoen euro gemoeid. Een deel hiervan financieren gemeente en de provincie. (Bron: RailCargo)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter