Eerste sleepboot op LNG ter wereld bunkert in Zeebrugge

690

’s Wereld’s eerste LNG-aangedreven sleepboot heeft zaterdag in de haven van Zeebrugge LNG gebunkerd. Deze sleepboot stoot bijna dertig procent minder CO2 en tot negentig procent minder stikstofoxide en fijn stof uit dan traditioneel gebouwde sleepboten.

De Borgoy is de eerste van twee identieke sleepboten. Het Noorse BUBE (Buksér og Berging AS) bestelde de sleepboot die van de scheepswerf in Turkije (Sanmar) naar Noorwegen (Karsto) onderweg is. Daar gaat de tug varen voor Statoil.

Eerste sleepboot op LNG ter wereld bunkert in ZeebruggeOm de sleepboot te voorzien van LNG-brandstof werd gebruik gemaakt van de Truck to Ship bunkering techniek, waarbij een LNG-trailer op de kade staat en aan de LNG-tank van het schip gekoppeld wordt. Een nog nooit eerder uitgevoerde operatie in Zeebrugge.

Veel deugd
CEO Joachim Coens van de haven van Zeebrugge spreekt van een operatie die van groot belang is voor de haven van Zeebrugge. ‘Ten eerste mogen we trots zijn dat BUBE Zeebrugge heeft uitgekozen om de Borgoy te bunkeren. Ten tweede mogen we heel tevreden zijn dat al onze inspanningen van de voorbije jaren, om met de haven van Zeebrugge een echte first mover te zijn in het bunkeren van LNG, bevestigd en beloond werden. We zijn met een heel aantal partners aan verschillende projecten bezig, allemaal in verschillende fases. Dit is nu een project dat we in de praktijk tot een succes hebben gebracht. Wetende dat er nog meer zulke projecten komen, doet dit kleine succes veel deugd.’

LNG in Zeebrugge
De haven van Zeebrugge is één van de belangrijkste aardgashubs in Europa. Met de Fluxys LNG-terminal in de voorhaven, de Zeepipe Recieving Terminal (een 814 kilometer lange pijplijn van Noorwegen) en de Interconnector (een pijplijn tussen Bacton en Zeebrugge) levert Zeebrugge 15 procent van al het aardgas dat nodig is voor de consumptie in de Europese Unie.

Wat Ship to Ship bunkering betreft worden de laadmogelijkheden aan de Fluxys terminal voor LNG-bunkerschepen onderzocht. Na de afwerking van de tweede LNG-steiger (2015) zullen in Zeebrugge alle soorten schepen kunnen laden en lossen, ook kleine bunkerschepen, waardoor het mogelijk is om schepen die in de haven liggen via deze kleine bunkerschepen te bevoorraden.

Binnenvaart
Ook voor de binnenvaart is LNG een aantrekkelijke brandstof, daarom wordt gezorgd dat de tweede jetty ook technisch aangepast is voor binnenvaartschepen. Een laadstation voor Truck To Ship bunkering is reeds enkele jaren operationeel, een tweede wordt binnenkort geïnstalleerd. Eén Short Sea Shipping operator is bezig met een proefproject, waarbij verschillende trucks met 40m³ LNG aan boord rijden van een schip en daar aan de motoren gekoppeld worden, waardoor het schip tijdens het varen steeds van brandstof kan worden voorzien. De technische specificaties voor de bouw van twee LNG-bunkerschepen (capaciteit 5000m³) zijn ook afgerond, de effectieve beslissing voor de bouw volgt in de nabije toekomst. (Bron: Haven Zeebrugge)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter