Eerste paal voor nieuwe kade UWT containercentrum

434

ROTTERDAM – De eerste paal is maandag geslagen voor een nieuwe kade aan de Rotterdamse Johan Frisohaven voor het UWT containercentrum. UWT gaat de kade gebruiken ter vervanging van één van de huidige kades aan de 1e Eemhaven.

Eerste paal voor nieuwe kade UWT containercentrumDe kade krijgt een lengte van 165 meter en een diepgang van aanvankelijk zeven meter en uiteindelijk circa tien meter. De kade is vooral bedoeld voor de overslag van lege containers, maar is ook geschikt voor volle containers. Hierdoor kan UWT de groeiende ‘modal shift’ van truck naar binnenvaart goed accommoderen. De verwachting is, dat uiteindelijk circa 40% van alle lege containerbewegingen via de binnenvaart gaat. De nieuwe kade biedt ook meer mogelijkheden om volle en lege containers te combineren. Dit is met name van belang voor binnenvaart van en naar de Maasvlakte.

Herstructurering

De aanleg van de kade is onderdeel van een totale herstructurering van de Bunschotenweg. In dit kader is begin vorig jaar al een nieuwe centrale toegang voor de afhandeling van vrachtwagens in gebruik genomen. Daarnaast kunnen chauffeurs met de juiste voormeldingen nu direct naar de exacte locatie rijden voor het ophalen van containers. Zij hoeven zich dan niet meer te melden bij de centrale toegang. Het is de doelstelling van UWT de gemiddelde verblijftijd van trucks op de Bunschotenweg met ca. 50% te verminderen.
Het levert gemiddeld een tijdsbesparing op van drie kwartier voor de trucks als er één stop minder gemaakt hoeft te worden.

De kade wordt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam gebouwd door aannemer De Klerk uit Werkendam. Naar verwachting wordt het werk eind september opgeleverd. (Bron: UWT)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief