Eerste kolenschip in Eemshaven

409

Het eerste grote kolenschip ligt afgemeerd aan de Zuidkade in de Wilhelminahaven in de Eemshaven om kolen te lossen voor de energiecentrale van RWE Essent, die momenteel aan het proefdraaien is.

Eerste kolenschip in EemshavenHet gaat om de bijna 230 meter lange Mangarella met ruim 50.000 ton kolen aan boord. Na ingebruikname van de centrale meert elke week een kolenschip af in de Wilhelminahaven.

Offshore stopcontact
Tegelijk met de Mangarella ligt aan de Noordkade van het Wilhelminahavenbekken het afzinkbaar ponton Eide barge 33 met daarop een fundatie/onderstel voor een converter platform (soort offshore stopcontact) dat in het kader van het Offshore SylWin 1 project op zee wordt geplaatst.

SylWin 1 is een project waarbij een aantal offshore windparken verbonden worden door middel van een 160 km lange onderzeese hoogspanningskabel met het Duitse elektriciteitsnet. Het onderstel weegt 5800 ton en wordt geïnstalleerd door Seaway Heavy Lifting, dat voor deze klus binnenkort een ‘oude bekende’, het zware hefvaartuig Oleg Strashnov, naar de Eemshaven stuurt. Wagenborg Agency voert het agentschap. (Bron: Groningen Seaports)

Volg TotaalTrans op Twitter