Eerste Italiaanse containerterminal bij InlandLinks

796

De Italiaanse Interporto Bologna terminal heeft zich aangesloten bij InlandLinks. InlandLinks is het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van/naar Rotterdam.

terminalbolognaDe terminal nabij Bologna is bimodaal en heeft een overslagcapaciteit van 300.000 TEU per jaar. Een directe treinverbinding, onderhouden door GTS/Shuttlewise, verbindt de haven van Rotterdam en Interporto vier keer per week.

Verdrievoudiging
Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van – en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.

InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is twee jaar gestart in samenwerking  met de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO). Het netwerk omvat nu bijna 40 terminals in Nederland, België, Duitsland, Polen en Italië.

Meer nieuws over spoorvervoer:
Mansveld onderzoekt mogelijkheden Calandbrug
Stijging in internationaal spoorvervoer, binnenlands neemt af
Havenbedrijf Antwerpen richt spooroperator Antwerp Railport op
Trein tegen vrachtwagen in Rotterdam Europoort
EVO wil dat Eerste Kamer instemt met Wet basisnet

twitter