Eerste elektrische Volvo truck dit jaar op de weg

932
In het onlangs uitgevoerde project Off Peak City Distribution van de stad Stockholm en het KTH Royal Institute of Technology zijn de effecten bestudeerd van nachtelijke distributie in het centrum van Stockholm. Omdat de trucks niet in de spits hoefden te rijden, werden de transportopdrachten in een derde van de normale tijd voltooid. (Foto Volvo Trucks)

BEESD Volvo Trucks gaat vanaf 2019 elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten en gebruikt voor stedelijke distributie.

Claes Nilsson, president van Volvo Trucks. (Foto Volvo Trucks)

Elektrische trucks bieden volgens Volvo nieuwe logistieke mogelijkheden. ‘Elektromobiliteit is geheel in lijn met de toewijding van Volvo Trucks voor duurzame stedelijke ontwikkelingen en zero emissions op de lange termijn’, zegt Claes Nilsson, als president van Volvo Trucks. ‘Als elektrisch aangedreven trucks worden gebruikt in stedelijke gebieden, kunnen we meerdere uitdagingen tegelijkertijd aan. Zonder overlast door storende geluiden en uitlaatgassen is het mogelijk om ook in de gevoeligere stadskernen te leveren. Transport kan ook plaatsvinden in de minder drukke perioden, zoals ’s avonds laat of ’s nachts. Zo worden de wegen overdag tijdens de spits minder belast en is de inzet van het wegennetwerk en de voertuigen veel efficiënter dan nu. Volledige elektrificatie van stedelijke distributie is voor ons een eerste stap. We werken echter ook aan elektrificatie van andere segmenten. Dit is pas het begin.’

Bewezen
Volgens Jonas Odermalm, head of product strategy medium duty vehicles, is de technologie en kennis van elektromobiliteit bij Volvo Trucks gebaseerd op bewezen commerciële oplossingen. ‘Deze worden al langer gebruikt in elektrische Volvo-bussen en werden in 2010 al geïntroduceerd in de hybride trucks van Volvo. De voertuigen zelf zijn slechts één factor van wat nodig is voor een geslaagde grootschalige elektrificatie. Overschakelen op duurzaam transport voor de lange termijn is complex. Het vraagt om een holistische aanpak en een uitgebreide reeks maatregelen. We werken nauw samen met klanten, steden, leveranciers van oplaadinfrastructuur en andere belangrijke partijen om het vereiste raamwerk voor elektrische trucks op te zetten.’