‘Een Slowaak voor 420 euro’

861

Een Slowaakse vrachtwagenchauffeur die voor IKEA rijdt, verdient 420 euro per maand. Nederlands transportbedrijven maken met een brutoloon van 2.100 euro voor een Nederlandse chauffeur dan ook geen enkele kans bij een aanbesteding van werk door IKEA.

De Volkskrant besteedt vandaag drie pagina’s aan de moordende concurrentie van Slowaakse, Poolse en Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs. En IKEA geeft het slechte voorbeeld.

‘Een Slowaak voor 420 euro’Via via

De vakbonden uitten al in december 2013 hun zorgen bij IKEA. IKEA verzorgt haar transport via een Belgisch transportbedrijf die via een Slowaakse dochteronderneming bij een Slowaaks uitzendbureau een Slowaakse vrachtwagenchauffeur inzet. Hoewel IKEA aangeeft zich verantwoordelijk te voelen en zegt hoge eisen te stellen aan hun transporteurs, kijkt IKEA hier volgens de bonden gewoonweg de andere kant op. Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten: ‘We hebben meerdere keren heel expliciet gevraagd of IKEA eerlijke tarieven hanteert en uiteindelijk zegde IKEA toe met een antwoord te komen. We kregen een nietszeggend briefje. Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek en onze gesprekken rond IKEA hebben wij sterke vermoedens dat IKEA met onmogelijke tarieven werkt. Het is wat ons betreft nu aan IKEA om aan te tonen dat ze tarieven betaalt waarmee transporteurs aan de hier geldende regels kunnen voldoen.’

‘Niets aan de hand’

IKEA heeft na onderzoek van haar transportleveranciers in België en Nederland geen aanwijzingen gevonden dat zij de wetgeving of de regels breken. IKEA meldt verder geen regelgeving te hebben met betrekking tot de nationaliteit van de chauffeurs die in dienst zijn van de transportleveranciers. ‘De transportleveranciers worden verwacht aan alle voorschriften gerelateerd aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden te voldoen, alsmede relevante wetgevingen. Hoewel zij niet bij IKEA werkzaam zijn, is het voor ons zeer belangrijk dat de chauffeurs die onze producten vervoeren, goede en eerlijke arbeidsomstandigheden hebben en dat is de reden waarom onze gedragscode IWAY ook gelden voor de transportsector. We hebben duidelijke en strikte eisen voor onze transportleveranciers als het gaat om salarissen, arbeidsomstandigheden en het volgen van wetgeving die van toepassing is. We volgen dit op en houden regelmatig controles om de naleving van IWAY te verzekeren onder onze transportleveranciers.’ (Bron: Volkskrant)

Meer nieuws over IKEA:
Europarlementariër Jongerius wil onderzoek naar IKEA-constructie
Uitbuiting bij lokale transporten IKEA Nederland en België
IKEA: ‘Onze transporteurs voldoen aan de wetgeving’
Minister: ‘IKEA zou met transporteur spelregels moeten afspreken’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief