‘Eén Europese douane is in de praktijk nog ver te zoeken’

728

VENLO – De douaneorganisaties in de Europese Unie zouden in theorie als één moeten opereren. De praktijk is volgens manager customs Ton Geilenkirchen van Sabic echter weerbarstiger. Hij deed zijn verhaal tijdens de kick off van de HBO-minor Douanezaken aan de Fontys Hogeschool in Venlo.

‘Eén Europese douane is in de praktijk nog ver te zoeken’Geilenkirchen maakte duidelijk dat naast een goede opleiding, ook een netwerk, kennis van het land en de lokale markt onontbeerlijk zijn als je als bedrijf goederen im- en exporteerd. ‘Ga er maar vanuit dat de douanecode in Europa niet is geharmonieerd. In Spanje lijkt het soms op vechten met een stier. In Barcelona zeggen ze niets te maken te hebben met de afspraken die je net hebt gemaakt op het douanekantoor in Madrid. En in Polen spreekt vaak niemand Engels. Maar als ze zien dat je de Poolse economie kunt verbeteren, dan zien ze ineens kansen. En in Italië, waar ze mij Antonio noemen, kan je na twee uur terugkomen omdat ze dan meer verdienen.’

Via via

Moest je vroeger als Philips een extra televisie in de vrachtwagen hebben en als DSM een cheque van 10.000 Lire, in de havens van Griekenland ben je binnen een uur de haven uit als je even vijftig euro schuift. Er zijn douanebeambten die op deze manier tienduizenden euro’s per jaar bijverdienen. ‘En het is heel erg belangrijk om te beseffen dat je in elke haven een andere houding aantreft. Dat is in Italië weer heel anders dan in bijvoorbeeld Marseille. En we hebben wel eens meegemaakt dat een lading garnalen de haven van Rotterdam niet inkwam omdat een metertje uitsloeg. Dan ga je met je schip naar Antwerpen, waar hetzelfde metertje denk ik een beetje verroest is en minder uitslaat, lost daar en brengt van daaruit de lading naar Rotterdam. Eén Europese douanemarkt? Vergeet het maar.’ (Bron: TotaalTrans)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief