Duitsland investeert te weinig in infrastructuur

917

Duitsland investeert veel te weinig in straten en bruggen. Volgens de Duitse organisatie Pro Mobilität bereikten de investeringen in 2011 een dieptepunt en dat vindt Pro Mobilität een noodkreet waard.

Duitsland investeert te weinig in infrastructuurUit de analyse van investeringen in het wegennet blijkt dat Duitsland per inwoner 142 euro investeerde in het wegennet. Het gemiddelde in Europa ligt op 226 euro per inwoner. Nederland doet het overigens met 137 euro per inwoner nog slechter dan Duitsland. Koplopers zijn Noorwegen (545 euro), Luxemburg (440 euro) en Zwitserland (429 euro). De hekkensluiters zijn Ierland met 103 euro en het Verenigd Koninkrijk met 82 euro.

Draaischijf
‘Als exportland en draaischijf voor het Europese goederentransport moet Duitsland een goed wegennet hebben’, schrijft Pro Mobilität. ‘Maar in plaats van dat de Duitse regering in de infrastructuur investeert, gebeurt dat sinds 2000 gemiddeld minder dan de andere Europese landen.’

Minder
Gerekend naar het bruto nationaalproduct (BNP) investeerde Duitsland in het jaar 2000 ongeveer 0,58% van het BNP in straten en bruggen. Dat was in 2011 nog maar 0,45%. En als alle investeringen in de infrastructuur zoals wegen, spoor en vaarwegen worden meegenomen, dan is het aandeel in het BNP 0,67%. Het gemiddelde van alle andere landen is 0,87%.

Tiende plek
Pro Mobilität waarschuwt de Duitse regering niet te weinig in de infrastructuur te blijven investeren. ‘De Duitse economie groeit en de vraag naar transport stijgt. Maar het Duitse wegennet dreigt de aansluiting met deze groei te verliezen. De kwaliteit van de wegen vermindert. Duitsland lag wat betreft de kwaliteit van de wegen lange tijd op de vierde plaats, dat is nu al de tiende plek.’

Meld u nu aan voor de nieuwsbrief van Dagblad Transport

twitter