Duitse spoor wil fluisterremmen, maar kan ze niet betalen

428

Het Duitse Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) en de Vereinigung der Privatgüterwagen-Interessenten (VPI) willen een snellere vermindering van de geluidsoverlast van het spoor. Maar de investering van 800 miljoen euro, kunnen ze niet zelf opbrengen.

Duitse spoor wil fluisterremmen, maar kan ze niet betalenDe Duitse regering wil de geluidsoverlast van het spoorvervoer tot 2020 met de helft terugbrengen. Volgens de VDV en de VPI is dat mogelijk, ze denken zelfs dat het eerder moet kunnen.

Achilleshiel
Volgens Oliver Wolff van het VDV is geluidsoverlast de ecologische achilleshiel van het spoorvervoer. ‘Het spoor is een klimaatvriendelijk en energiebesparende modaliteit. En de geluidsoverlast hebben we altijd erkent en we willen er met de politiek ook snel wat aan doen. Onze leden investeren al veel in nieuwe wagons met fluisterremmen. En met de LL-Sohle kunnen ook bestaande wagons worden aangepast. Maar dat veroorzaakt wel hogere kosten voor de bedrijven.’

Naar de weg
Om de 180.000 wagons uit te kunnen rusten met fluisterremmen is volgens de brancheorganisaties tot 2020 tussen de 700 en 800 miljoen euro nodig. Maar indien de spoorwegbedrijven deze kosten zelf moeten gaan dragen en doorberekenen aan de klanten, dan zorgt dit volgens de organisaties voor een duurder vervoer over het spoor en daarmee verschuiving naar de weg. De organisaties doen daarom een beroep op de Duitse en Europese overheid voor een bijdrage om het spoor stiller te maken. (Foto: DB Schenker)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter