Duits minimumloon verdeelt Europees Parlement

781

BRUSSEL – De vraag of het Duitse minimumloon wel of niet moet gelden voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs op doorreis verdeelt het Europees Parlement, zo bleek tijdens het plenaire debat met transportcommissaris Violeta Bulc. Commissaris Bulc benadrukte dat nationale regels in overeenstemming moeten zijn met het Europese recht.

Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerk‘De Commissie onderzoekt momenteel de consequenties waar de Duitse regels toe zullen leiden en is daarom nog niet een staat een eenduidig antwoord op de vraag te geven’, aldus Bulc. Zij zegde toe dat sociale standaarden en arbeidsomstandigheden in de transportsector aan bod komen in wetgevingsvoorstellen (road package) in 2016.

Social dumping

Veel EP-leden wezen op het belang van eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven en het voorkomen van uitbuiting door buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld Polen, in te huren tegen extreem lage lonen (social dumping). Parlementariërs willen dat de Commissie met voorstellen komt om sociale rechten en arbeidsvoorwaarden te garanderen voor de transportsector, bijvoorbeeld door transportbedrijven die de regels omzeilen op een zwarte lijst te plaatsen.

Aan de andere kant wezen EP-leden erop dat het toepassen van minimumloonregels voor vrachtwagenchauffeurs op doorreis (transit) het vrije verkeer van goederen zou belemmeren en in strijd zou zijn met het subsidiariteitsprincipe omdat het extra administratie (-kosten) oplevert voor transportbedrijven in andere lidstaten.

Onderzoek

De Commissie onderzoekt nog steeds de consequenties van de regels die Duitsland begin dit jaar tijdelijk heeft opgeschort. ‘Hoe dan ook, ze moeten in overeenstemming zijn met het Europese recht’, aldus de eurocommissaris.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief