Drijvende installatie ontgast zee- en binnenvaart en waltanks

668

ROTTERDAM – In de haven van Rotterdam komt een drijvende installatie voor het ontgassen van zeevaart, binnenvaart en waltanks. Deze GreenPointMS maakt gebruik van de Vaporsol technologie waarmee tot 99% van alle emissies afgevangen kan worden.

Drijvende installatie ontgast zeevaart, binnenvaart en waltanksMet ingang van 1 januari 2015 is gecontroleerde dampverwerking van benzeen verplicht voor binnenvaart – en zeeschepen in Zuid Holland en Noord Brabant. In 2016 volgen beladingen met benzeenhoudende produkten.

Zero emission

Een consortium van bedrijven ontwikkelde de Vaporsol technologie aan boord van de GreenPoint MS in vijf jaar. De Vaporsol dampverwerkingsinstallatie kan als enige in de markt de gassen van alle vluchtige koolwaterstoffen verwerken die achterblijven in tanks en schepen. De reductie van gassen loopt op tot 99%, waardoor de installatie ruimschoots voldoet aan huidige en toekomstige milieueisen. De installatie is inzetbaar voor het ontgassen van lichters en het mogelijk maken van boord/boord overslag tussen zeeschip en lichter. De installatie is inzetbaar on-board, on-ponton, on-shore en als mobiele installatie op een trailer. Hierdoor kan hij ook ingezet worden op lokaties, zoals terminals bij het ontgassen van waltanks of als Vapour Recovery Unit bij het laden en lossen van lichters of overslag tussen schepen.

Duurzaamheid

De GreenPointMS ontvangt een bijdrage uit de Stimuleringsregeling duurzame initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs. Het consortium dat deelneemt aan het GreenPointMS project is gevormd door BFT Tanker Logistics met ervaring van bevrachting van binnenvaartschepen, VTTI Tankterminals, Vitol, handel, produktie, opslag en transport van olie en energie en Starcom, met ervaring in havendiensten en boord/boord overslag. (Bron: Vaporsol)

Lees ook:
Verbod op varend ontgassen en subsidie schonere schepen
De definitie van ontgassen
Volgende stap in verbod op ontgassen in de binnenvaart

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief