Drie op afstand bedienbare containerkranen voor ECT

910

ROTTERDAM – Op de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte zijn dinsdag na een zeereis van ruim twee maanden drie nieuwe reuzenkranen vanuit Shanghai gearriveerd. De kranen zijn ingericht om  vanuit de Proces Control Room op afstand (remote control) door kraanmachinisten van ECT te worden bediend.

Drie nieuwe op afstand bedienbare containerkranen voor ECTDe kranen hebben een hijshoogte van 50 meter onder de spreader en hebben een reikwijdte van 24 containers breed. Daarmee zijn de nieuwe kranen ruim voldoende uitgerust om de allergrootste containerschepen van 20.000 TEU en groter te behandelen. Met deze  investering breidt ECT de faciliteiten verder uit om de Ultra Large Container Ships (ULCS’s) te behandelen. Afgelopen jaar nam ECT al vijf van dergelijke kranen in gebruik.

‘State-of-the art’

De drie nieuwe kranen vormen onderdeel van een uitgebreid en ambitieus investeringsprogramma op de ECT Delta Terminal. Vorig jaar werd naast de reeds genoemde vijf nieuwe kranen o.a. geïnvesteerd in hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de  Amazonehaven. ECT biedt haar klanten met de Euromax en de Delta state-of-the art terminals en is daarmee op de Maasvlakte gereed voor de toekomst.

De eerste

De ECT Delta Terminal is sinds de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminal geïntroduceerd. Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden. Sinds het begin van deze maand wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS kade aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal bij wijze van test op afstand bediend. Deze bediening door kraanmachinisten van ECT vindt plaats terwijl de volledige operatie ook gewoon doorloopt.

Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan haar kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen. (Bron: ECT)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief