Drie hybride slepers voor Koninklijke Marine

0
3

DEN HELDER De Koninklijke Marine heeft drie hybride sleepboten in haar vloot opgenomen. De slepers met de namen Noordzee, Waddenzee en Zuiderzee kunnen met directe dieselvoortstuwing varen, maar ook diesel-elektrisch of volledig elektrisch.

De drie slepers van het type Damen ASD 2810 Hybrid werden op de Marinebasis in Den Helder officieel overgedragen. De nieuwe Damen sleepboten bieden niet alleen meer trekkracht bij de assistentie van schepen, maar dragen ook bij aan de doelstellingen van het Ministerie van Defensie voor de verduurzaming van de operaties. Het hybride voortstuwingssysteem zorgt voor een aanzienlijke brandstofbesparing en vermindert daarmee de emissie van uitlaatgassen. Zo veroorzaken de nieuwe slepers zelfs helemaal geen uitstoot, wanneer zij volledig elektrisch varen. Dit kunnen zij bij een vaarsnelheid van vier knopen maximaal een uur volhouden.

hybrideslepersNieuwe generatie
Wanneer de Damen ASD 2810 Hybrid op dieselvoortstuwing vaart, wordt alle elektrische energie die op dat moment niet nodig is, opgeslagen in het accusysteem. Deze energie kan later gebruikt worden voor allerhande operationele toepassingen aan boord, of om geheel elektrisch te varen.
Bovenop hun hybride mogelijkheden zijn de nieuwe slepers  ook veel sterker dan de slepers die zij vervangen. De Damen ASD 2810 Hybrid heeft een bollard pull (paaltrek-kracht) van 60 ton , vergeleken met de 22 ton van de huidige slepers van de Linge-klasse.
De sterk toegenomen trekkracht vergroot zowel de veiligheid als de efficiency bij de afhandeling van de grootste schepen in de vloot van de Koninklijke Marine, zoals Zr.Ms Johan de Witt, Zr.Ms Rotterdam en het 204 meter lange logistieke ondersteuningsschip Zr.Ms. Karel Doorman.

Onderhoudsprimeur
Nu de slepers in actieve dienst zijn gekomen, gaat Damen Shipyards Den Helder het onderhoud van alle drie de schepen verzorgen – zowel gepland als niet-gepland. Dit werd tot dusverre altijd door de Koninklijke Marine zelf gedaan. Omdat Damen Shipyards nu voor het eerst door de Marine wordt ingeschakeld voor structureel onderhoudswerk, betekent dit contract dus een primeur.