Dreigende BTW verhoging rampzalig voor passagiersvaart

615

ENKHUIZEN – Het voornemen van het kabinet om de btw te verhogen heeft voor veel ophef gezorgd bij de passagiersvaart. Wanneer het lage btw-tarief afgeschaft wordt, dan kan dit volgens de branche-organisatie CBRB en BBZ grote gevolgen hebben. Het verlies aan banen loopt volgens het CBRB op tot tien procent.

Dreigende BTW verhoging rampzalig voor passagiersvaartOm te bereiken dat deze plannen van tafel gaan, trekt de BBZ samen op met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en ander organisaties. Hiervoor werd onder meer de landelijke politiek benaderd.

‘Niet in balans’

‘Een hervorming van het belastingstelsel hing al een tijd in de lucht’, schrijft de BBZ. ‘Deze week kwamen de eerste plannen naar buiten. Tegenover het voornemen om de BTW te verhogen staat een verlaging van de belasting op arbeid. De beide maatregelen zijn voor de chartervaart niet in balans. De kostenverhoging (btw) levert zoveel schade op voor de binnenvaart dat de kostenverlaging op arbeid er bij verbleekt.

‘De boodschap die we uitgestuurd hebben is dat, met de crisis net achter de rug en de toegenomen kosten door overheidseisen, de kleinschalige passagiersvaart niet in de gelegenheid is om deze BTW verhoging op te vangen. Daardoor moet deze direct doorberekend worden aan de klant met als gevolg dat de sector veel klanten verliest.’

Tien procent

Volgens het CBRB bedraagt de economische betekenis van de dagpassagiers- en riviercruisevaart (chartervaart uitgezonderd) zo’n € 245 miljoen. ‘Uitgaande van een prijselasticiteit in de passagiersvaart van -1,2% verwachten wij een omzetdaling van maar liefst 15-20%; een afname van de economische betekenis (omzet en voorwaartse effecten) van € 36 – € 50 miljoen. Hierdoor zal zeker 10% van de werkgelegenheid verloren gaan.’

Veren

Voor de veerdiensten geldt, dat nog maar een half jaar geleden, na een lang lobbytraject, door het ministerie van Financiën is bevestigd dat de BTW-vrijstelling voor veerdiensten gehandhaafd blijft, en dat voor veerdiensten die wél BTW over de vervoersbewijzen rekenen het lage BTW-tarief van 6% op het vervoer van fietsen en auto’s in stand zal blijven. Veerdiensten spelen een belangrijke rol in de mobiliteit; zij besparen op jaarbasis 333 miljoen omrijkilometers. Het is evident dat een verhoging van 15% op de kaartjes van zowel reizigers als hun fietsen/auto’s zeer contraproductief zal uitwerken en meer reizigers zal doen besluiten om tóch om te rijden, met alle kosten en milieugevolgen van dien. (Bron en foto: BBZ/CBRB)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief