Draadloos elektrisch bus opladen stap naar geëlektrificeerde weg

614

SODERTALJE – Scania is in Zweden een proef begonnen met een hybride elektrische stadsbus die draadloos wordt opgeladen. Het is een eerste stap richting volledig geëlektrificeerde wegen waar elektrische voertuigen energie kunnen absorberen via het wegdek.

Draadloos elektrisch opladen stap naar geëlektrificeerde wegenAls onderdeel van de praktijktesten gaat er vanaf juni 2016 in het Zweedse Södertälje elke dag een stadsbus van Scania met een hybride elektrische aandrijving gaan rijden. Een van de bushaltes wordt voorzien van een oplaadstation. Hier kan het voertuig via een laadpunt in de weg draadloos energie absorberen. In zes tot zeven minuten tijd wordt er genoeg energie opgeslagen voor een complete rit.

Primeur

Scania voert momenteel uitgebreid onderzoek uit naar verschillende vormen van elektrische technologieën die verbrandingsmotoren kunnen ondersteunen of vervangen. Inductie is één van de vormen die onderzocht wordt. Hierbij gaat het om voertuigen die draadloos worden opgeladen via geëlektrificeerde wegen.

In Zweden hebben Scania en het in Stockholm gevestigde Koninklijk Instituut voor Technologie (KTH) nu de primeur om de technologie in de praktijk te gaan testen. Het project zal worden uitgevoerd via hun gezamenlijke onderzoekscentrum genaamd Integrated Transport Laboratory.

Het Zweeds Energieagentschap steekt 9,8 miljoen Zweedse kronen beschikbaar stellen voor de realisatie van het project. Andere betrokken partijen zijn onder meer de gemeente Södertälje, de gemeenteraad van Stockholm en Tom Tits, het op technologie gerichte museum voor kinderen en jongeren.

Geëlektrificeerde wegen

‘Het belangrijkste doel van de test is om te kijken hoe de technologie het in de praktijk doet’, aldus Nils-Gunnar Vågstedt, hoofd van de afdeling van Scania die zich bezighoudt met de ontwikkeling van hybride systemen. ‘De omschakeling van verbrandingsmotoren op elektrische motoren biedt een enorm potentieel. De praktijktest in Södertälje is de eerste stap richting volledig geëlektrificeerde wegen waar elektrische voertuigen energie kunnen absorberen via het wegdek.’

Draadloos elektrisch opladen stap naar geëlektrificeerde wegenHet aanleggen van een infrastructuur en het transformeren van het wagenpark aan bussen naar volledig elektrische bussen, biedt een stad tal van voordelen. Bij een wagenpark van 2.000 bussen kan de stad tot wel vijftig miljoen liter brandstof per jaar besparen. Dit betekent dat de kosten voor brandstof tot wel 90% minder kunnen worden.

Rails en bovenleiding

De afdeling voor onderzoek en ontwikkeling van Scania bekijkt naast inductie ook andere technologische oplossingen, waaronder elektriciteitsvoorziening via elektrische bovenleidingen of via rails. ‘Wat betreft de omschakeling op een meer duurzame vorm van vervoer lopen de behoeften en voorwaarden van onze klanten uiteen. We willen ons daarom niet toeleggen op slechts één technologie. In plaats daarvan blijven we onderzoek doen in verschillende gebieden.’ (Bron: Scania)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief