‘Door papierarm varen haal ik mijn sluis- en brugtijden’

408

Rijkswaterstaat (RWS) is begonnen met een export pilot Papierarm Varen. Marktpartijen juichen het papierarm varen toe. ‘Voor mij als barge-operator zorgt het papierarm varen er onder andere voor dat ik de sluis- en brugtijden ga halen’, vertelt directeur Arjen Barto van Pro-Log.

Inmiddels nemen zeven schepen van de barge operators Pro-Log en DP World Germersheim deel aan de export pilot. In een periode van vier weken wordt het papierarm varen in de praktijk gebracht waarbij reis- en goedereninformatie elektronisch te volgen is.
Inspectie begint na zomer met administratiecontroles binnenvaartAan de pilot werken verder CT Markiezaat, Bureau Telematica Binnenvaart, Douane, Politie, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Rijkswaterstaat mee.

Voordelen
‘Het scheelt mij dus tijd en dat werkt een stuk prettiger’, vervolgt Barto. ‘Daarnaast kan ik door de afhandeling met elektronische documenten een schip vaker tussen Bergen op Zoom naar Rotterdam laten varen.’

Ook voor containerterminals biedt papierarm varen voordelen. ‘Voor ons is de laadpositie van groot belang’, zegt Richard Klaassen van Markiezaat Container Terminal. ‘Dat kunnen wij nu efficiënt inregelen. Het is een win-win situatie als de hele binnenvaartketen straks werkt met elektronische reis- en goederendocumenten.’

Op afstand
Tijdens de export pilot kunnen Douane, Politie, ILT en Rijkswaterstaat de informatie op afstand elektronisch bekijken door gebruik te maken van een viewer. Deze viewer werkt via een internet browser. Voor de deelnemende schippers is een speciale app ontwikkeld voor de papieren die niet meer aan boord zijn. Bij een inspectie kan de schipper via zijn smartphone de minimaal vereiste gegevens elektronisch laten (in)zien.  Het bedrijf Cofano heeft deze app voor de export pilot beschikbaar gesteld. Papierarm varen scheelt dus voor zowel schippers, barge operators, containerterminals en toezichthoudende overheden veel tijd: het werkt een stuk efficiënter.

Beter en makkelijker
Eind 2012 heeft het programma IDVV ervaring opgedaan met een import pilot. Toen werd al aangetoond dat het technisch mogelijk was om een elektronisch transportdocument samen te stellen. Met de export pilot willen de samenwerkende partijen aantonen dat ook voor de export van goederen de informatie elektronisch en tijdig beschikbaar is en dat er met elektronische transportdocumenten kan worden gewerkt. Jacco de Kok, programmadirecteur IDVV: ‘Dat betekent dat de informatie inhoudelijk toereikend is en dat het uitvoeren van de overheidstaken overeenkomstig, zo niet beter en makkelijker is vergeleken met de situatie als er papieren documenten aan boord zouden zijn.’ (Bron: Rijkswaterstaat)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter