Dockwise Vanguard met reuze-FPSO Goliat naar Europa

570

Dockwise Vanguard met reuze-FPSO Goliat naar Europa

PAPENDRECHT – De Dockwise Vanguard heeft oplangs met succes de FPSO Goliat van de Italiaanse oliemaatschappij ENI op de Dockwise Vanguard geladen. Met een diameter van 107 meter is de Goliat de grootste vracht die tot nu toe op de Dockwise Vanguard is geladen.

Het laden vond plaats in het Zuid-Koreaanse Geoje. Het halfafzinkbare zware ladingschip verscheept de FPSO naar Europa. De vracht wordt via Kaap de Goede Hoop naar Noord-Europa vervoerd om daar te worden gelost.

Dockwise Vanguard met reuze-FPSO Goliat naar EuropaVolgende klus

Tijdens het laden is de Dockwise Vanguard afgezonken en is de drijvende lading zodoende op het dek geplaatst. De Goliat is gebouwd op de werf van Hyundai Heavy Industries (HHI) in Zuid-Korea in opdracht van ENI, die ook de exploitant van de FPSO zal worden.

Nadat de Goliat is afgeleverd, vertrekt de Dockwise Vanguard naar Rotterdam  ter voorbereiding op haar volgende opdracht. Voor Bumi Armada Offshore gaat Dockwise de FPSO Armada Intrepid (voorheen de BP Schiehallion) van Rotterdam naar het Verre Oosten vervoeren. Deze FPSO met een gewicht van 42.000 mt, een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter, wordt de eerste scheepsvormige FPSO die de Dockwise Vanguard gaat vervoeren.

Dockwise Vanguard

De Dockwise Vanguard kan extreem grote objecten transporteren. De Vanguard is het grootste halfafzinkbare zware ladingschip ter wereld en biedt als zodanig ongekende mogelijkheden voor het transporteren van volledig geïntegreerde offshore structuren en installaties, waaronder FPSO’s.

De Dockwise Vanguard heeft een laadvermogen van ruim 110.000 ton, en een dek zonder boeg met een vrije oppervlakte van 275 bij 70 meter. Omdat het schip geen omhoogstekende boeg of conventionele opbouw op het voorschip heeft, kan de lading zowel aan de voorkant als de achterkant uitsteken. Het schip werd in februari 2013 in de vaart genomen. (Bron: Boskalis)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief