Dockwise gaat voor dertig miljoen Costa Concordia afvoeren

582

Dockwise heeft het contract verworven voor het afvoeren van het Concordia-wrak dat voor het Italiaanse eiland Giglio ligt. Hiertoe wordt het schip op de Dockwise Vanguard geladen. De operatie staat gepland voor medio 2014 en met de beschreven werkzaamheden is een waarde gemoeid van ongeveer 30 miljoen dollar.

Na de succesvolle operatie om de Concordia overeind te trekken, en in afwachting van het opdrijven van het schip, heeft Dockwise overleg gevoerd met de opdrachtgever om een veilige oplossing te vinden om het bij het eiland Giglio gelegen Concordia-wrak af te voeren. Er is besloten tot een unieke operatie waarbij de Concordia in zijn Dockwise gaat voor dertig miljoen wrak Costa Concordia afvoerengeheel op de Dockwise Vanguard wordt geladen en vervolgens veilig naar een locatie wordt vervoerd om te worden gesloopt.

Als onderdeel van het contract ondergaat de Dockwise Vanguard een aantal aanpassingen om het laden van de Concordia in zijn huidige staat mogelijk te maken.

Vanguard
De Dockwise Vanguard is het grootste halfafzinkbare schip ter wereld en is als zodanig uniek gepositioneerd voor het droog en veilig vervoeren van extreem zware ladingen. Het schip is oorspronkelijk ontworpen voor het transporteren van olie- en gasplatforms op zee, maar kan ook andere vaartuigen vervoeren en gebruikt worden als droogdokfaciliteit op zee. De Dockwise Vanguard heeft een open en platte achtersteven en een dek zonder boeg, zodat het in staat is om ladingen te vervoeren die langer en breder zijn dan het dekoppervlak van 275 bij 70 meter. Wanneer de ballasttanks met water worden gevuld, zinkt het dek van het schip af tot onder de waterspiegel zodat ladingen met een grote diepgang kunnen worden geladen. Als de Dockwise Vanguard eenmaal half afgezonken is, zal de drijvende Concordia boven het dek in positie worden gebracht. Vervolgens zullen de ballasttanks worden leeggepompt en zal het schip inclusief de Concordia boven de waterspiegel worden gebracht zodat de lading snel en veilig kan worden verscheept.

Bunkerolie verwijderen
In de eerste maanden na het ongeval van de Concordia was moederbedrijf Boskalis eveneens betrokken en heeft dochter SMIT Salvage emergency response diensten verleend. SMIT Salvage is er, samen met haar lokale partner Tito Neri, in geslaagd om de bunkerolie uit het schip te verwijderen en hield van half januari tot half maart 2012 toezicht op het gestrande schip.

Strategisch belang
Voor Boskalis is dit project van strategisch belang omdat het de mogelijkheden laat zien voor een gecombineerde inzet van maritieme diensten en middelen over de gehele breedte van de onderneming. Daarnaast toont de inzet van de Dockwise Vanguard voor deze buitengewone bergingsoperatie de veelzijdigheid van het schip. Het onlangs aangekondigde contract voor het vervoeren van een FPSO (Floating Production,Storage and Offloading unit), een recente, succesvolle droogdokopdracht en het verwerven van dit contract als onderdeel van een berging getuigen van de potentie van het vaartuig.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter