Directie APM Terminals MVII vindt nieuwe cao ‘eigentijds’

490

‘Een eigentijdse cao die duidelijkheid biedt aan overstappers van de bestaande terminal APM Terminals Rotterdam.’ Managing director Frank Tazelaar van APM Terminals MVII vindt dat de nieuwe cao recht doet aan de nieuwe werkwijzen en functies op de nieuwe terminal, die door automatisering een stap vooruit zet qua veiligheid, duurzaamheid en productiviteit.

APM Terminals MVII bereikte woensdag met de vakbonden FNV Havens en CNV Vakmensen een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao die vanaf 1 januari 2014 voor vier jaar gaat gelden voor de nieuwe terminal op Maasvlakte 2.

Opbouw organisatie
Met het oog op de opening van de terminal in november 2014 begint APM Terminals MVII in januari 2014 al met de verdere opbouw van de operationele organisatie. ‘Een kernelement in de nieuwe cao is het mogelijk maken van 24/7 operaties, van belang voor de hogere productiviteit die klanten verlangen van moderne containerterminals.’

In de cao is ook vastgelegd dat er naast de automatische prijscompensatie gematigde loonstijgingen zullen zijn van 0,5% (2015) en 1,0% (2016) plus € 3.600 bruto aan eenmalige uitkeringen.

APM Terminals Maasvlakte II
De nieuwe terminal wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 mio TEU per jaar. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. De eerste fase is 86 hectare groot. De terminal krijgt 2.800 meter diepzeekade waarvan 1.000 meter in de eerste fase is opgeleverd. De kademuur heeft een diepgang van 20 meter. Ook is een 500 meter lange barge/feederkade gebouwd met een diepgang van ruim 10 meter. Er komt een directe aansluiting op het spoor van de Betuweroute. De terminal is in november 2014 operationeel. Met deze uitbreiding is de groei van APM Terminals en Maersk Line in Rotterdam ook op lange termijn gewaarborgd.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter