Directeur transportbedrijf SC Express vast voor uitbuiting

434

De Inspectie SZW heeft vrijdag 9 mei in Goeree-Overflakkee de 56-jarige directeur van het transportbedrijf SC Expres uit Sommelsdijk aangehouden voor mensenhandel. De man zou Hongaars-Servische chauffeurs hebben uitgebuit. Er zou sprake zijn van lange werktijden, laag loon en bedreigingen.

De verdenking is dat de directeur chauffeurs in Servië ronselt. De chauffeurs werden goede verdiensten en huisvesting voorgespiegeld. De verdiensten bleken in werkelijkheid tegen te vallen en voor huisvesting werd niet gezorgd. De chauffeurs konden enkel in hun truckcabine slapen. Verder zou een aantal van hen geen loon hebben ontvangen. Als chauffeurs zich hierover beklaagden zouden zij en hun familie in het thuisland, worden bedreigd.

Valse verlofbriefjes
De Inspectie SZW begon in februari een strafrechtelijk onderzoek gestart nadat de Hongaars-Servische chauffeurs zich hadden gemeld bij Directeur transportbedrijf SC Express vast voor uitbuiting chauffeursde vakbond FNV. De afgelopen periode zijn er verschillende aangiften gedaan en is een aantal Hongaars-Servische chauffeurs gehoord. Uit deze verhoren is het beeld naar voren komen van chauffeurs die zes dagen per week werkten en lange werkdagen maakten. De chauffeurs verbleven ook op hun vrije dag in de cabine van hun vrachtwagen. Om te voorkomen dat de buitensporig lange werkdagen bij een eventuele controle aan het licht zouden komen, maakte de directeur van het transportbedrijf vermoedelijk valse verlofbriefjes.

Vermogen
De verdachte is vrijdagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris bij de rechtbank Rotterdam en voor zeven dagen in bewaring gesteld. De Inspectie SZW en het Functioneel Parket starten nog een financieel onderzoek met het oog op de ontneming van wederrechtelijk verkregen vermogen.

Schijnconstructies
Vermoedelijk is hier sprak van een schijnconstructie. Hierbij wijkt de feitelijke situatie af van de situatie zoals die wordt voorgespiegeld. Dit met het doel om wet- en regelgeving te omzeilen. Dit is ongewenst en leidt tot oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Ongewenst voor werknemers omdat het leidt tot verdringing, onderbetaling en soms zelfs uitbuiting. Ongewenst voor ondernemers omdat er geen gelijk speelveld meer is om op te ondernemen. Ongewenst voor de overheid vanwege het mislopen van premies en belastingen en het betalen van extra uitkeringslasten als werknemers als gevolg van oneerlijke concurrentie worden ontslagen.

Topje van de ijsberg
Volgens bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten is deze zaak slechts het topje van de ijsberg als het om uitbuiting in de transportsector gaat. ‘Voor chauffeurs die maanden onderweg zijn, is de vrachtauto niet alleen de werkplek, maar ook hun huis. Dit maakt ze in alles afhankelijk van de werkgever en dus extra kwetsbaar voor uitbuiting. Transportbedrijven maken hier op grote schaal misbruik van. Chauffeurs die weken of maanden achtereen in hun vrachtauto’s leven worden niet alleen uitgebuit, maar zijn ook rijdende tijdbommen. Een chauffeur die leeft op parkeerplaatsen, geen geld heeft om in een wegrestaurant te eten en niet de beschikking heeft over sanitaire voorzieningen is aan het overleven en niet primair met zijn werk bezig.’ (Bron: Inspectie SWZ)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief