Diepzeekranen RWG na twee maanden zee in Rotterdam

319

De eerste diepzeekadekranen van Rotterdam World Gateway (RWG) arriveren maandag. Hiermee wordt een volgende mijlpaal bereikt in de bouw van de vergaand geautomatiseerde containerterminal op de Tweede Maasvlakte die eind 2014 opengaat.

De diepzeekadekranen, gebouwd en vervoerd door Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC), meren afhankelijk van het weer en het getij in de ochtend aan bij RWG. De reuzen, van maar liefst 127,5 meter hoog, hebben bijna twee maanden gedaan over hun reis van Shanghai naar Rotterdam. Diepzeekranen RWG na twee maanden zee in RotterdamRWG is met de komst van deze kranen een stap dichter bij het realiseren van één van de meest veilige, duurzame en innovatieve terminals ter wereld.

‘Modernste in zijn soort’
Volgens Frank Keizer, Project Director van RWG, markeert deze dag een bijzonder moment voor de organisatie. ‘Met de komst van deze kranen is elk type equipment aanwezig op de terminal. De opbouw van de Automatic Stacking Cranes is in volle gang en er zijn al meer dan 25 AGVs op de terminal gearriveerd. Verwacht wordt dat we binnenkort kunnen beginnen met testen.’

Managing Director Ronald Lugthart kijkt uit naar het moment dat alle losse onderdelen op de terminal in samenhang getest gaan worden. ‘De containerterminal van RWG, de modernste in zijn soort, begint nu echt vorm te krijgen.’

ULCS
De zogenoemde Super Post-Panamaxkranen zullen bij RWG ingezet worden op een diepzeekade van 1.150 meter lang. De kranen zijn speciaal ontwikkeld om de nieuwste generatie Ultra Large Container Ships (ULCSs) af te handelen. Ze hebben een reikwijdte van maar liefst 24 rijen containers breed en zijn uitgerust met het zogenoemde double trolley systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om een container in twee stappen van een schip op een AGV (Automated Guided Vehicle) te lossen. De AGV vervoert de container hierna volledig geautomatiseerd naar een tijdelijk opslaggebied op de terminal. In het geval van het laden van een containerschip geldt het omgekeerde proces.

Remote controlled
Naast twee diepzeekadekranen staan er ook twee barge/feederkranen op het schip dat maandag bij RWG aankomt. De kranen worden ingezet op de 550 meter lange barge/feederkade. Alle kadekranen van RWG zijn volledig elektrisch en remote controlled. Het proces van het laden en lossen van containers wordt vanuit de controlekamer op de terminal gemonitord en begeleid door procesoperators.

Operationeel
In oktober 2014 wordt RWG operationeel. De terminal is dan uitgerust met elf diepzeekadekranen en drie barge/feederkranen. De overige kranen worden de komende maanden geleverd. Verwacht wordt dat eind april 2014 alle kranen op de terminal van RWG staan. (Bron: RWG)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter