DHL: ‘Pakjes uit de muur’

815

DHL Parcel gaat dit jaar 25 zogenaamde packstations in Nederland plaatsen. Dit zijn kluisjes waar consumenten hun pakje kunnen laten bezorgen of laten afhalen.

DHL Parcel is een nieuw onderdeel van Deutsche Post DHL waar alle vervoersactiviteiten in de snel groeiende e-commerce-markt zijn ondergebracht. In Nederland en België ontstaat daarmee het nieuwe DHL Parcel Benelux, met ruim 6.000 medewerkers waarvan ruim 5.000 in Nederland. DHL Parcel haalde meteen al enkele grote contracten binnen, waaronder wehkamp.nl.

Duits succes
Dat DHL nu focus aanbrengt in de pakketservice naar consumenten, heeft alles te maken met het succes van het Duitse DHL Paket, het snelst groeiende DHL: ‘Pakjes uit de muur’onderdeel binnen moederbedrijf Deutsche Post DHL (DPDHL). Met een volume van meer dan één miljard pakjes groeide de omzet in Duitsland in 2013 met acht procent tot een record van 3,8 miljard euro.

Selektvracht wordt DHL

DHL Parcel heeft in Nederland 15 terminals, 121 depots en 1.000 servicepunten voor consumentenbelevering. Het is in sterk gemoderniseerde vorm de voortzetting van het oorspronkelijke Van Gend & Loos-netwerk met dochter Selektvracht, dat sinds 1999 deel uitmaakt van DPDHL. Met Selektvracht had DHL al een stevige positie in het pakketvervoer naar consumenten. Het werd begin jaren tachtig opgericht als specialist in wat toen de postorderbranche heette en is uitgegroeid tot een vervoerder voor webwinkels. In het kader van de nieuwe strategische inzet op e-commerce wordt de naam Selektvracht de komende tijd vervangen door DHL Parcel.

Verstevigen
De nieuwe CEO van DHL Parcel Benelux is Wouter van Benten. ‘Deze nieuwe strategie focust vooral op het verkrijgen van een toppositie in consumentbelevering vanuit e-commerce. Het concern beoogt hiermee een verdere winstgroei te realiseren en zijn marktpositie in de Benelux te verstevigen.’

Het hoofdkantoor van DHL Parcel Benelux is inmiddels gevestigd in Utrecht. (Bron: DHL)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief