Deudekom Verhuizingen koopt elektrische Hytruck

511

Deudekom Verhuizingen uit Duivendrecht heeft een elektrische Hytruck C16e aangeschaft. Deudekom gaat de truck inzetten binnen steden met milieuzones zoals Amsterdam. Daarnaast gaat de truck ook gebruikt worden door Cargohopper Amsterdam dat sinds deze maand op het terrein van Deudekom zijn thuisbasis heeft.

Deudekom is daarmee het derde verhuisbedrijf in Nederland die in het kader van het proeftuinproject van het voormalige Agentschap-NL (tegenwoordig RVO) een 100 procent Deudekom Verhuizingen koopt elektrische Hytruckelektrisch aangedreven truck aanschaft. Waarmee het bedrijf een goed alternatief biedt aan de groeiende groep bedrijven, overheden en particulieren die het een pré vinden als hun verhuizing 100 procent zero-emissie en stil gebeurt.

Stroomversnelling
Directeur Jan van Deudekom vindt dat hij met zijn elektrische voertuig enerzijds aansluit op een snel veranderende markt en anderzijds een krachtige eigen bijdrage levert aan de transitie van zijn terrein aan de industrieweg in Duivendrecht tot bruisend centrum van 100% zero-emissie vervoer. ‘Het past bij ons. Wij hebben al sinds een aantal jaar een actief MVO-beleid. Wij werken al volgens de ISO 140001-norm en wij compenseren voor ons hele wagenpark de CO2-emissie. Maar uiteindelijk verminder je daarmee je de CO2-uitstoot niet. En aan je NO2– en fijnstof-emissies doe je niets. In die zin hadden wij al eerder gedacht aan de aanschaf van een elektrische verhuisauto. Met de komst van Cargohopper naar onze Amsterdamse vestiging is dat nu in een stroomversnelling gekomen. Een elektrische stroomversnelling mag ik wel zeggen. Vanaf volgende week is ons pand nu plotseling de basis voor maar liefst vijf 100 procent zero-emissie voertuigen. Bovendien wordt ons terrein het eerste Logistieke Ontkoppelpunt bij Amsterdam. Dan krijgt het feit dat je aan de rand van de grootste milieuzone van Nederland ligt plotseling wel een héél tastbaar karakter.’

Cargohopper
Van Deudekom wil zoveel mogelijk met de truck verhuizen. ‘We weten nu al zeker dat we hem honderd procent kunnen inzetten. Dat komt vanwege de samenwerking met Cargohopper. Hun vier voertuigen rijden nu met pallets en pakketten elektrisch de binnenstad in. Alleen stijgt het aantal palletzendingen daar zodanig dat het slimmer is daarvan een deel met onze Hytruck te gaan doen. Wij kunnen veertien pallets meenemen en zijn zo, zeker voor die adressen waar meerdere pallets heen moeten, een enorme aanvulling. Omgekeerd hebben wij steeds meer klanten waarvoor we voorraadbeheer doen. Die krijgen hun dagelijkse supplies straks in toenemende mate met een Cargohopper aangeleverd.’

De Hytruck C16E is gebaseerd op een DAF LF55 Chassis. Daarin zit in plaats van de dieselmotor nu een 700 Volt elektromotor die direct het cardan aandrijft. De energie daarvoor komt uit een Lion-Polymeer accupakket van 160 kW. De auto heeft negen ton netto laadvermogen. Dat zit verdeeld over de beide assen zodat overbelading op de vooras, niet zo gauw optreedt. (Bron: Van Deudekom)

Volg TotaalTrans op Twitter