Derde blusboot op Westerschelde

591

De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) hebben een overeenkomst ondertekend voor de financiering van een derde brandblusboot op het Nederlandse gedeelte van de Westerschelde.

VRZ-voorzitter Jan Lonink, GHA-voorzitter Marc Van Peel en haven CEO Eddy Bruyninckx ondertekenden de overeenkomst in het bijzijn van de leden van de VRZ en vertegenwoordigers van de gouverneurs van Antwerpen, Oost-Vlaanderen en de Commissaris van de Koning in Zeeland.

De derde
De overeenkomst hernieuwt het convenant dat in 2010 werd ondertekend en voorziet in de verdere financiering van een derde blusboot op het oostelijke deel van de Derde blusboot op WesterscheldeWesterschelde. Voor de terbeschikkingstelling van het vaartuig, de daaraan verbonden operationele kosten voor training en calamiteitenbestrijding reserveert het GHA 150.000 euro. De boot die door het GHA gefinancierd wordt, heeft als ligplaats de Berendrecht-Zandvliet geul en wordt ingezet in de zone tussen de Belgisch-Nederlandse grens en Hansweert. De andere twee boten opereren in de zones tussen Vlissingen en Terneuzen en tussen Terneuzen en Hansweert. De boten hebben de voorbije jaren niet moeten uitrukken voor noodgevallen.

Beide belang
De VRZ is een organisatie voor fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de provincie Zeeland met als doel het verhogen van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking. Tijdens crisissituaties verbindt, coördineert en faciliteert de VRZ alle betrokken partijen, waaronder de dertien Zeeuwse gemeenten, de verschillende nationale en regionale veiligheidsdiensten, de hulpdiensten en zorginstellingen.

Het belang van de veiligheid op de Westerschelde op Nederlands grondgebied gaat ook de Antwerpse haven aan. Als enige toegangsweg naar de haven is het noodzakelijk dat de toegankelijkheid van en de veiligheid op de Westerschelde gegarandeerd is. Dit zowel omwille van economische redenen als de veiligheid van de omwonenden. (Bron: Haven Antwerpen)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief