DEEN Nederlands Kampioen Speed Docking 2013

783

DEEN is de nieuwe Nederlandse Kampioen Speed Docking 2013. DEEN wist tijdens de competitieperiode van 18 maart tot 26 mei de verblijftijden het laagst gehouden. Vrachtwagens werden bij dit distributiecentrum in gemiddeld 1:07:53 uur gelost.

Connekt/Lean and Green organiseerde dit jaar in samenwerking met CAROZ, GS1 Nederland, EVO, TLN en de BOM het NK Speed Docking 2013. Dit jaar was een DEEN Nederlands Kampioen Speed Docking 2013recordaantal deelnemers betrokken bij de competitie. Er namen dertien verladers en vijf vervoerders deel: Mars Nederland, H.J. Heinz, Bavaria, Coca-Cola Enterprises Nederland, D.E Master Blenders 1753, FrieslandCampina Branded Netherlands, Hero Benelux, Nestlé Nederland, PepsiCo Nederland, Refresco Benelux, SCA Hygiëne Products, Unilever Nederland, United Biscuits, Kuehne + Nagel, Nabuurs, Post-Kogeko, Simon Loos en Van Uden logistics.

Verduurzamen en versnellen
Met het Speed Docking initiatief willen fabrikanten gezamenlijk de dialoog en samenwerking met handelsrelaties aangaan om de logistieke keten te verduurzamen en te versnellen. Tijdens het NK Speed Docking worden bij distributiecentra de verblijftijden gemeten met behulp van boordcomputers. Deze verblijftijden worden door Caroz omgerekend tot volle vrachtwagens. De gemiddelde verblijftijd van dit jaar ligt hoger dan de winnende tijd van vorig jaar, toen won Jumbo in Veghel met een tijd van 49 minuten en 52 seconden.

Iedere dag weer iets beter
Vincent Wagenaar, logistiek manager bij DEEN Supermarkten: ‘DEEN is enorm trots op deze prijs. Een kenmerk van DEEN is dat wij een grote groep vaste medewerkers DEEN Nederlands Kampioen Speed Docking 2013hebben, met een lang dienstverband. De jarenlange ervaring en vaste samenstelling van de groep zorgt ervoor dat de processen lopen als een goed geoliede machine. Dit team probeert het iedere dag weer iets beter te doen. De gestructureerde manier van werken bij de goederenontvangst vertaalt zich door in het hele magazijn, zodat uiteindelijk onze winkels op ons kunnen rekenen en daar geniet de klant ook weer van.’

Samen voor verbetering
Wouter Clermonts, CAROZ: ‘Je ziet dat door de toename van het aantal deelnemers de verblijftijd inderdaad langer is dan vorig jaar. Dit laat zien dat het lastiger is om bij meer ontvangsten gemiddeld sneller te scoren dan Jumbo vorig jaar deed. De wet van de grote getallen werkt nu dus tegen. Eén of enkele supersnelle tijden hebben dit jaar ook veel minder invloed op de winnende tijd. Bovendien spelen verschillen tussen de fabrikanten en dienstverleners onderling een rol bij de einduitslag. Wij zagen het na de eerste paar weken in de competitie al aankomen dat we de tijd van vorig jaar niet zouden halen en dat we ook niet in de buurt van de 30 minuten zouden gaan uitkomen. Onderzoek geeft aan dat deze tijd op zich haalbaar is, mits een aantal voorwaarden wordt ingevuld. De winnende tijd van dit jaar geeft een reëel beeld weer, maar laat ook zien dat er door samenwerking nog veel te verbeteren is.’

Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid
‘Speed Docking is in mijn ogen een manier van denken om verspilling in de keten tegen te gaan door onnodige wachttijden bij distributiecentra te verkorten’, aldus Nico Anten, managing director van Connekt. ‘Het aardige is dat de wachttijden nu niet het probleem zijn van de verlader, maar ook niet het probleem zijn van de retailer. Dus ze zijn het probleem van de vervoerder. En daar kun je niet eeuwig mee door gaan. Maar als je als retailer, als verlader en als vervoerder zegt: “Wij hebben gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om de wachttijden te verlagen en de verspilling te verkleinen”, is het grote voordeel van Speed Docking dat het inzicht geeft in hoe die wachttijden ontstaan. Dan kunnen we gaan sturen om ze te verkleinen. Door hier een competitie-element aan toe te voegen, wordt het ook leuk om er mee aan de slag te gaan.’

Technologische innovaties
Walther Ploos van Amstel, official van het NK Speed Docking 2013: ‘Geweldig dat dit jaar zoveel producenten meededen. Leerzaam om te zien dat iedereen met dezelfde problemen kampt. Buitenstaanders reageren met verbazing op de kleine afleverhoeveelheden aan vooral de food service groothandel; 2 tot 4 pallets per adres. Daar is nog heel veel te halen met het bundelen van volumes met green order. Speed Docking vertaalt technologische innovaties in gewone mensentaal zodat de werkvloer, de chauffeurs en de magazijnmensen enthousiast betrokken zijn bij de verbeteringen. Drie jaar big data laten zien dat er misschien wel 15% te veel vrachtwagens rondrijden in Nederland door het gebrek aan afstemming in de ketens. Dat is niet bepaald duurzaam. Met deze bundeling van ICT-innovatie kan de transportsector in 2020 er nog steeds voor zorgen dat ‘zonder transport alles stil staat’.

Vervolg Speed Docking
Speed Docking stopt niet na dit kampioenschap. De deelnemende partijen zullen zich blijven inzetten de verblijftijden te verlagen en de waardeketen te verduurzamen. Op 31 oktober zal tijdens de ICT en Logistiek de doorstart gemaakt worden naar het NK Speed Docking 2014. Ook in het buitenland is er enthousiasme voor Speed Docking. Naast België, dat in 2013 parallel aan het Nederlandse kampioenschap Speed Docking organiseerde, is er ook interesse voor een kampioenschap in Tsjechië/Slowakije en Zwitserland.

Meer over wegvervoer:
Donderdag langzaamaanactie truckers op A1
‘Goed dat Europa cabotage niet verruimt’
TLN: ‘Vrees voor einde aanpak transportcriminaliteit’
Vaker boetes in België
N35 van 1×2 naar 2×2 rijstroken