Deel MOL Comfort verliest steeds meer containers

597

Het achterste deel van het in tweeën gebroken containerschip MOL Comfort verliest vanwege het slechte weer steeds meer containers. Volgens rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) is dat deel in het slechte weer hevig aan het rollen gegaan.

Geknakte Mol Comfort drijft nog altijd‘We moeten helaas melden dat in het achterste deel steeds meer water stroomt’, schrijft directeur Koichi Muto van MOL. ‘We verliezen ook steeds meer containers die van boord in zee vallen. Vanwege het slechte weer kunnen we nog niet met het achterste deel aan het werk. Rond dit deel drijft ook een dunne laag olie op het water, maar er stromen geen grote hoeveelheden olie uit. Uit het voorste deel stroomt geen olie.’

Het voorste deel van de MOL Comfort is volgens Muto wel veilig en heeft een groot deel van de containers nog aan boord. Slepers zijn inmiddels bezig dat deel naar de Perzische Golf te slepen.

Breken
De MOL Comfort van Mitsui O.S.K. Lines brak maandag 17 juni op de Indische Oceaan onderweg van Singapore naar Jeddah. Het weer was slecht. Door nog onbekende oorzaak knakte het schip midscheeps en stroomde water binnen. De 26 bemanningsleden, 11 Russen, 1 Oekraïner en 14 Filippijnen, sprongen in de reddingsboten. Ze werden allemaal gered door passerende schepen. Het was volgens de rederij toen onmogelijk nog op eigen kracht verder te varen.
De MOL Comfort heeft een capaciteit van 7.041 teu. Het schip is in 2008 gebouwd en vaart onder de vlag van de Bahamas.

Inspecties
Volgens de rederij is nog onbekend hoe het breken van de MOL Comfort op 17 juni heeft kunnen gebeuren. Om de oorzaak te achterhalen, is Mitsubishi Heavy Industries als de bouwer van het schip aan een onderzoek begonnen. Klassebureau Nippon Kaiji Kyokai, ClassNK gaat samen met de scheepsbouwer de zes zusterschepen inspecteren. Dit zijn de MOL Creation, MOL Charisma, MOL Celebration, MOL Courage, MOL Competence en de MOL Commitment. De inspecties kunnen mogelijk aan het licht brengen wat het breken van de  MOL Comfort heeft veroorzaakt en voorkomen dat opnieuw een van de schepen op zee breekt. (Foto MRCC Mumbai)

Meer nieuws over de MOL Comfort