De eerste ijsbreker op LNG komt in tweede helft 2015 in de vaart

547

De eerste ijsbreker die op LNG gaat varen, komt in de tweede helft van 2015 in de vaart. De ijsbreker is nu in aanbouw op de Arctech Helsinki Shipyard. De ijsbreker krijgt dual-fuel motoren van Wärtsilä en kan hiermee op zowel LNG als laagzwavelige diesel varen.

Volgens directeur Esko Mustamäki van de Arctech Helsinki Shipyard wordt de ijsbreker de meest milieuvriendelijke in zijn soort op de wereld. ‘De nieuwe ijsbreker is voorzien van de nieuwste technologie om te kunnen werken in de barre winterse omstandigheden in het De eerste ijsbreker op LNG komt eind 2015 in de vaartuiterste noorden van de Baltische Zee. De ijsbreker kan continu door 1,6 meter dik ijs varen en kan in 1,2 meter dik ijs 25 meter breed het ijs breken met een snelheid van zes knopen.’

Dual-fuel

De nieuwe ijsbreker krijgt dual-fuel motoren van Wärtsilä. Het schip kan varen op zowel LNG als laagzwavelige diesel. En dat zorgt volgens de motorenbouwer voor een lagere uitstoot en minder brandstofkosten. De ijsbreker krijgt één acht-cilinder Wärtsilä 20DF, twee negen-cilinder Wärtsilä 34DF en twee twaalf-cylinder Wärtsilä 34DF motoren. (Bron: Wärtsilä)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief