Dagelijkse binnenvaartshuttle naar alle Maasvlakte terminals

366

BCTN Container Transferium Rotterdam-Oost gaat vanaf maart 2015 dagelijks binnenvaartshuttles varen naar de containerterminals van APMT, ECT, RWG en Euromax op de Maasvlakte. Containers afgeleverd in Rotterdam-Oost worden gegarandeerd de volgende dag gelost op de Maasvlakte en vice versa.

Rotterdam-Oost is een ‘extended gate’ inclusief ‘full-service maintenance & repair’-depot. Lege containers worden na aankomst nagekeken en indien nodig gereinigd en/of gerepareerd. Het transferium is dus een ‘pick-up’ en ‘drop-off’ locatie voor zowel volle als lege containers. Wegtransporteurs kunnen dus ronddraaien in Rotterdam-Oost. Men zet een volle af en neemt een lege mee of andersom.

Dagelijkse binnenvaartshuttle naar alle Maasvlakte terminalsLetter of support

Terminals, rederijen en het Havenbedrijf Rotterdam hebben zich met een ‘letter of support’ gecommitteerd aan het Transferium. ‘Rotterdam-Oost is onlosmakelijk verbonden met de Maasvlakte-uitbreiding en vooral het bereikbaar houden hiervan. In Rotterdam-Oost lossen en laden vrachtwagens hun containers die anders via de overbelaste A15 naar de Maasvlakte rijden’, meldt Rien Geurts als algemeen directeur van BCTN. ‘De garantie van BCTN dat de containers de volgende dag worden gelost op de Maasvlakte is een zegen voor de wegtransportplanners en logistieke partijen weten dus precies waar zij aan toe zijn.’

De ideale locatie

Rotterdam-Oost richt zich op containertransporten over de weg die niet via een inland terminal afgehandeld kunnen worden. Het container Transferium is volgens Geurts dus razend interessant voor wegtransporteurs uit het achterland. ‘Chauffeurs kunnen er een retourtje Maasvlakte van twee keer zestig kilometer mee ontlopen. Inclusief de behandeltijd op de zeehaventerminal, scheelt dat drie tot vier uur. Het centraal gelegen Transferium is ideaal als pick- up en drop-off punt voor volle en lege zeecontainers. 75 procent van de Maasvlakte-containers die Rotterdam verlaten passeert Rotterdam-Oost: de ideale locatie dus voor een full-service extended gate.’

Dagelijkse binnenvaartshuttle naar alle Maasvlakte terminalsVijftig procent

Partijen kunnen volgens Geurts met Rotterdam-Oost tot wel vijftig procent besparen op transportkosten (traject Transferium-Maasvlakte). ‘Nu de economie aantrekt, stijgt het aantal overgeslagen containers op de Maasvlakte. Ondanks wegverbredingen is de filedruk op de A15 echter toegenomen. Tussen Rozenburg en Ridderkerk staan dagelijks lange files. Rotterdam-Oost is de beste bestrijder daarvan, aangezien het laatste stukje niet meer via de weg hoeft maar per binnenvaartshuttle kan. Minder kilometers, minder tijd, minder kosten – dát is de besparing.’

Profiteren

Volgens BCTN profiteert de hele logistieke keten van het Transferium. ‘Rederijen kunnen zowel carrier haulage-klanten als merchant haulage- klanten deze dienst aanbieden. Klanten krijgen de keuze tussen ophalen/afleveren bij de Maasvlakte of in Rotterdam-Oost tegen een kleine meerprijs. Deze dienst is dus ook voor ‘merchants’ beschikbaar. De ‘binnenvaart shuttle service’ van het transferium is tevens een alternatief voor de zogenoemde interne baan op de Maasvlakte. Rotterdam-Oost gaat bijdragen aan het verder stroomlijnen van het achterlandproces van de Rotterdamse haven.’

BCTN

BCTN heeft terminals in Rotterdam-Oost, Den Bosch, Nijmegen, Venray en Meerhout (België). De zeehavens Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge worden hoogfrequent verbonden met het achterland. (Bron: BCTN)

Dagelijkse binnenvaartshuttle naar alle Maasvlakte terminals

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief