DAF-medewerkers in actie voor betere cao

508

Een paar honderd werknemers van DAF hebben lunchbijeenkomsten gehouden om informatie te delen over de stukgelopen cao-onderhandelingen grootmetaal, en vervolgstappen na de acties en stakingen op 21 juni. DAF wil dit niet op het terrein. Daarom maar aan de rand van het DAF-terrein om de opgeworpen barrière te trotseren. FNV spreekt van een 19-de eeuwse mentaliteit.

DAF-medewerkers in actie voor betere caoDe DAF werknemers willen respect van vakmanschap en beter loon als blijk van waardering voor de inzet. Gelijk loon, voor gelijk werk en invloed op de inroostering van ADV-dagen.
Dennis Vereggen, truckbouwer bij DAF: ‘Wij willen doodnormale dingen. Een eerlijke beloning voor jarenlang hard werken om een goed product te bouwen. Geen doorgeslagen flexibiliteit, maar normale werktijden, en niet nog meer wisselende diensten. En geen zorgen dat je zomaar ontslagen kan worden, maar zekerheid voor ons en onze gezinnen’.

19-de eeuwse mentaliteit
Jos Brocken, landelijk bestuurder FNV Metaal: ‘Het is te gek voor woorden dat DAF moeilijk doet over informatiebijeenkomsten op de werkvloer. Dit laat de 19-de eeuwse mentaliteit zien die er momenteel heerst bij DAF en de FME-CWM, en waarom het nodig is om actie te voeren. Want als het aan de werkgevers ligt hebben de vakmensen in de metaal straks geen enkele zeggenschap meer over werktijden, word je ingezet wanneer het je baas uitkomt en blijven jongeren te lage jeugdlonen krijgen. Wij willen modern werkgeverschap, met een fatsoenlijke waardering van vakmanschap’.

Geen mooie woorden, maar daden
Het tekort aan vaklieden wordt in 2016 geraamd op 155.000 in de technieksectoren. Er worden allerlei initiatieven genomen om meer mensen de techniek in te krijgen, zoals het Techniekpact. ‘Na alle mooie woorden daarover willen werknemers daden zien, die het werken in de sector aantrekkelijk maken, anders zijn al die initiatieven nutteloos. Het is nu tijd om jongeren te trekken met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en ouderen op een gezonde manier gewoon goed aan het werk te houden’, aldus Brocken.

Met vorig jaar 3% omzetgroei en een groei van de export met 5% gaat het goed in de grootmetaal. Ook dit jaar wordt zo’n 4,5% groei verwacht. Dit zijn cijfers die de werkgevers zelf bevestigen.

Over de cao’s
In de grootmetaal werken zo’n 150.000 mensen, waaronder in de truckbouw bij DAF trucks ongeveer 5.500 mensen. Verder in de automobielindustrie, metaalgieterijen, scheepsbouw, chips- en halfgeleiders, vliegtuigbouw, machinefabrieken, vaak ook als toeleverancier. De werkgeversorganisatie is FME-CWM. Veel voorkomende beroepen zijn monteur, productiemedewerker, operator, elektrotechnicus, draaier, lasser, frezer. De cao-onderhandelingen zijn gestart op 23 april.

Meer nieuws over de vakbeweging:
Cao Maersk Line: ‘Een pittig maar belangrijk proces’
– FNV: ‘Een beetje bloot kan best op de boot’
FNV bezoekt logistieke bedrijven waar de bond niet welkom is
Cao onderhandelingen CEVA Logistics lopen vast
- ‘DSV gaat helemaal niet voor behoud van werkgelegenheid’
Werknemers ECT akkoord met 5-jarige cao
‘Cao-aanbod DSV sigaar uit eigen doos’