Dachser over het spoor naar China

2511
Vanuit 37 Europese landen brengt Dachser de zendingen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/Bratislava. (Foto Dachser)_

WADDINXVEEN Logistiek dienstverlener Dachser gaat nu ook over het spoor naar China. Dachser biedt volgens eigen zeggen met haar Rail Services via de Nieuwe Zijderoute en de Trans-Siberische Route een tijd- en kostenbesparend alternatief voor lucht- en zeevracht.

‘Spoorvervoer is een praktische oplossing wanneer zeevracht te langzaam is en luchtvracht te prijzig’, zegt Thomas Krüger, managing director Air & Sea Logistics EMEA bij Dachser. ‘Een zending per spoor tussen Azië en Europa duurt bijvoorbeeld 16 tot 22 dagen, per zeevracht tussen 28 en 36 dagen. En wat betreft de uitstoot van broeikasgassen heeft het spoorvervoer tot 90 procent minder CO2-uitstoot dan luchtvracht.’

Twee routes
Vanuit 37 Europese landen brengt Dachser de zendingen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/Bratislava. Hier worden de zendingen geconsolideerd, in containers geladen en vervolgens overgedragen aan de treinexploitanten voor verder transport. Daarna beginnen de containers aan een reis van bijna 11.000 kilometer. De treinen over de Zuid Corridor rijden via de Nieuwe Zijderoute door Wit-Rusland en Rusland, Kazachstan en bereiken uiteindelijk China. Een alternatieve route is de Noordelijke Corridor, de Trans-Siberische route, die eerst Wit-Rusland en Siberië doorkruist, vervolgens naar Mantsjoerije gaat en uiteindelijk in de Chinese economische centra aankomt.
Op het station van bestemming in het Chinese achterland regelt Dachser de douane-inklaring en verder transport in China en Azië via het eigen Air & Sea Logistics-netwerk of via partners.