COSCO mag van Europa OOCL overnemen

491
OOCL staat nu nog op plek nummer zeven in de top tien van grootste containerrederijen in de wereld. (Foto OOCL)

BRUSSEL De Europese Commissie heeft geen bezwaren tegen de overname van containerrederij Orient Overseas Container Lines (OOCL) uit Hong Kong door het Chinese Cosco Shipping. De Chinezen maakten vijf maanden geleden bekend samen met de Shanghai International Port Group (SIPG) ruim 5,5 miljard euro te willen betalen voor OOCL.

De Commissie onderzocht of na de overname nog wel genoeg concurrentie bleef bestaan op de handelsroutes waarop beide containerrederijen actief zijn. Het zou hierbij vooral gaan om de routes van Noord-Europa naar het Verre Oosten en van het Middellandse Zeegebied naar het Midden- en het Verre Oosten. De meeste zorgen maakte de Commissie zich echter over het marktaandeel van de nieuwe rederij op de route van Noord-Europa naar Noord-Amerika. Belangrijkste reden dat de Commissie daar toch niet op bezwaren stoot, was de aanwezigheid van belangrijke concurrenten na de fusie. Op de andere handelsroutes waar de activiteiten van de ondernemingen elkaar zouden gaan overlappen, zouden na de overname eveneens geen mededingingsbezwaren zijn vanwege de geringe toename en de aanwezigheid van andere belangrijke concurrenten. De Commissie keek eveneens naar de gevolgen van de transactie voor een aantal verwante markten, met name voor diensten voor containerterminals en expeditie, maar constateerde ook daar geen bezwaren voor het goed functioneren van de concurrentie.

Nummer drie
OOCL staat nu nog op plek nummer zeven in de top tien van grootste containerrederijen in de wereld. COSCO is met 327 schepen en een capaciteit van 1,7 miljoen teu nu nog de vierde rederij van de wereld. Na de overname ontstaat een rederij met meer dan 400 schepen en een totale capaciteit van 2,9 miljoen teu en schuiven de Chinezen een plekje in de top tien op ten koste van CMA CGM. De Franse containerrederij heeft 462 containerschepen varen met een totale capaciteit van 2,3 miljoen teu. Maersk blijft de nummer één van de wereld. De Denen hebben na de overname van Hamburg Süd 741 containerschepen varen met een totale capaciteit van ruim 3,7 miljoen teu.