Contargo sluit terminals aan bij InlandLinks

593

Contargo, operator van container achterlandterminals en binnenvaartdiensten in de Rijncorridor, sluit zijn terminalnetwerk met verbinding op Rotterdam aan bij InlandLinks. Hiertoe tekenen Heinrich Kerstgens en Thomas Löffler,  beiden directeur van Contargo, samen met Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam, tijdens de vakbeurs Transport Logistics in München, de deelnemersverklaring.

Vanaf medio juni worden de terminals in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland worden aangesloten, te beginnen met de elf stuks die Contargo volledig in eigen beheer heeft. Aangevuld met de Contargo terminal Emmerich die reeds Contargo sluit terminals aan bij InlandLinks aangesloten is bij InlandLinks komt het totaal voor Contargo daarmee op 12 locaties.

Kerstgens noemt InlandLinks een uitstekende marketing tool. ‘Vanaf nu kunnen we onze terminals – op basis van objectieve en vergelijkbare criteria – internationaal onder de aandacht brengen en onze potentiële klanten veel sneller overtuigen van ons veelzijdige en brede aanbod.’
Smits ziet in de toetreding van de Contargo terminals de bevestiging dat de marktpartijen dit project ondersteunen toegevoegde waarde zien. ‘Ook verladers en logistiek dienstverleners geven aan dat InlandLinks duidelijk voorziet in een informatiebehoefte ten aanzien van intermodaal transport. InlandLinks biedt daarvoor het ideale, neutrale platform en zal op basis van de wensen van de gebruikers de komende periode verder uitgebreid worden met nieuwe functionaliteiten en terminals.’

Inclusief de toetreding van Contargo is het InlandLinks netwerk sinds de lancering op de Transport Logistics beurs in München in 2011 gegroeid van 22 naar 53 aangesloten inland terminals. Daarmee dekt InlandLinks ongeveer 50% van de markt in Nederland, Duitsland en België.

Nieuwe routeplanner
Tijdens de beurs presenteert Donald Baan, projectmanager InlandLinks van het Havenbedrijf Rotterdam, de nieuwe intermodale routeplanner. ‘Hiermee kan men gedetailleerd inzicht krijgen in de intermodale verbindingen van en naar Rotterdam. De bezoeker voert in bij welke zeeterminal de containers vertrekken of aankomen, vervolgens geeft de site een overzicht (lijst en kaart) van de beste intermodale routes naar de gewenste bestemming in het achterland, met daarbij de afzonderlijke informatie van alle inland terminals, de transittijden en de hoeveelheid CO2-uitstoot. Een unieke tool, die de logistieke sector duurzame en transparante verbindingen biedt.’