Containervervoer over Vlaamse vaarwegen stijgt twintig procent

320

WILLEBROEK – Het containervervoer over de Vlaamse vaarwegen is vorig jaar met twintig procent gestegen tot 247.121 TEU. In totaal steeg het goederenvervoer op de door Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) beheerde waterwegen, met 0,56 % tot 32 miljoen ton. 

Containervervoer op Vlaamse vaarwegen stijgt twintig procentDe grootste waterweg blijft de Ringvaart om Gent met 18,71 miljoen ton, ondanks een daling van de trafiek met 1,33 % in vergelijking met 2013. Daarna volgt het Zeekanaal Brussel-Schelde met 11,40 miljoen ton. Hier was er een stijging van 4,78 %. De trafiek op de Grensleie nam toe tot 4,99 miljoen ton, een stijging met 11,61 %. Op de Leie werd 9,25 miljoen ton vervoerd, hetgeen een stijging van 7,86 % vertegenwoordigt. Hiermee lag de trafiek op de Leie hoger dan de trafiek op de Boven-Schelde, waar er een daling was tot 8,63 miljoen ton (- 9,83 %).

Verder investeren

‘Wij zijn zeer verheugd over de positieve algemene tendens in het goederenvervoer via de waterwegen van W&Z’, verklaart gedelegeerd bestuurder ir. Leo Clinckers van W&Z. ‘Het is belangrijk de inspanningen verder te zetten om onze waterwegen te moderniseren en te optimaliseren. Vlaanderen wil zich in de toekomst immers als slimme logistieke draaischijf in Europa profileren. De waterwegen kunnen daarbij een belangrijke plaats innemen. W&Z gaat onverminderd door met het investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren voor bedrijven die hun producten via het water willen vervoeren.’ (Bron: W&Z)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief