Containervervoer duurder vanwege laagzwavelige brandstof

1012

Het containervervoer wordt vanaf 1 januari 2015 flink duurder. Vanwege de verplichting tot het gebruik van laagzwavelige brandstof, stijgen de bunkerkosten van de containerrederijen in de gebieden waar de verplichting geldt met vijftig tot honderd procent.

Hapag-Lloyd verhoogt tarieven in januari met 500 dollar per teuVanaf januari 2015 krijgen alle rederijen te maken met strengere regels voor de uitstoot van zwavel. Het gaat om de handel tussen Noord-Europa, de Baltische Zee en de Verenigde Staten en Canada. De hoeveelheid zwavel moet dan worden teruggebracht van maximaal 1% naar maximaal 0,1%. Californië houdt zich overigens nu al aan deze regels.

Veel duurder

Hapag-Lloyd schrijft achter de nieuwe regels te staan. ‘Duurzaamheid en bescherming van het milieu heeft altijd een hoge prioriteit gehad bij ons’, schrijft de rederij. ‘En wij zijn ervan overtuigd dat dit ook geldt voor onze klanten. Maar de nieuwe regels zorgen wel voor een grote stijging van de bunkerkosten. De verwachting is dat de prijzen voor laagzwavelige brandstof vijftig tot hinderd procent meer kosten dan de huidige brandstof. Dat komt mede door een veel grotere vraag naar laagzwavelige brandstof vanaf 2015. Daarom moeten we alle toeslagen voor het gebruik van laagzwavelige brandstof vanaf 2015 herzien.’ (Bron: Hapag-Lloyd)

Containervervoer duurder door laagzwavelige brandstof

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief